Samochody z kratkąW Rzeczpospolitej z 22 kwietnia 2010 r. – dodatek Dobra Firma opublikowano artykuł autorstwa p. Adama Bartosiewicza, w którym nawiązano do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie spółki Magoora (sygn C 414/07) dotyczącego ograniczenia prawa do odliczania podatku naliczonego w przypadkach samochodów określanych potocznie jak z „kratką”.
Autor artykułu zajął się tym tematem, ponieważ ETS w wyroku z 15 kwietnia 2010 r. (w połączonych sprawach C-538/08 i C-033/09 oraz C-33/09) wyłożył, w jaki sposób należy rozumieć wspólnotową klauzulę
stałości (
stand still) przy ustanawianiu prawa krajowego.
Zgadzając się w całości z Autorem artykułu w zakresie, w jakim zaprezentował on ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego w przypadkach samochodów osobowych, warto jednak odrobinę więcej powiedzieć o sprawie spółki Magoor, przy rozpatrywaniu której ETS również przywoływał tę klauzulę.
W tym przypomnieniu nie chodzi jednak o samochody osobowe, a jedynie o samochody z kratką, które wzbudzały i jeszcze zapewne wzbudzają u organów podatkowych czkawkę.
W przypadku bowiem takich pojazdów, z wyroku ETS w moim przekonaniu wynika, że zamieszanie ustawowe w tym zakresie, które powstało od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, choć w zamyśle fiskusa miało ograniczać odliczanie podatku naliczonego, to w istocie je rozszerzyło.
Uzasadnieniem takiego twierdzenia jest to w jaki sposób ETS odniósł się do przepisów aktualnie obowiązującej ustawy o VAT. Jego zdaniem, od momentu przystąpienia Polski do UE prawo do odliczania podatku naliczonego należy rozważać z uwzględnieniem niżej wymienionych przesłanek, a
zaistnienie choćby jednej z nich powoduje to, że daje ona prawo do odliczenia, choćby wcześniej obowiązująca prawa tego nie przyznawała.
Mając to na uwadze należy zauważyć, że
zasady odliczania od 1 maja 2004 r. kształtują się następująco:
1) na podstawie przesłanek obowiązujących
do 30 kwietnia 2004 r., gdy były to samochody:
- o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg oraz pod warunkiem że z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy, a także z dowodu rejestracyjnego wynika, że nie są to samochody osobowe;
2) na podstawie przesłanek obowiązujących
od 1 maja 2004 r. do 21 sierpnia 2005 r. (rozszerzenie zakresu prawa do odliczenia, przysługujące na podstawie nowej ustawy o VAT), gdy były to samochody:
- o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg oraz pod warunkiem że z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy, a także z dowodu rejestracyjnego wynika, że nie są to samochody osobowe,
- o dopuszczalnej ładowności nie niższej od tej obliczonej według wzoru Lisaka – choćby była niższa niż 500 kg oraz pod warunkiem że z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy (wyciągu ze świadectwa homologacji), a także z dowodu rejestracyjnego nie wynika, że są to samochody osobowe;
3) na podstawie przesłanek obowiązujących
od 22 sierpnia 2005 r. (rozszerzenie zakresu prawa do odliczenia, przysługujące na podstawie nowelizacji ustawy o VAT), gdy były to samochody:
- o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg oraz pod warunkiem że z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy, a także z dowodu rejestracyjnego wynika, że nie są to samochody osobowe,
- o dopuszczalnej ładowności nie niższej od tej obliczonej według wzoru Lisaka – choćby była niższa niż 500 kg oraz pod warunkiem że z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy (wyciągu ze świadectwa homologacji), a także z dowodu rejestracyjnego nie wynika, że są to samochody osobowe,
- o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, bez względu na to, czy wynikająca z dokumentów ich dopuszczalna ładowność jest niższa od 500 kg oraz niższa od obliczonej według wzoru Lisaka, oraz pod warunkiem że z dokumentów oraz z dowodu rejestracyjnego wynika, że nie jest to samochód osobowy, spełniające kryteria wyznaczone w przepisach art. 86 ust. 4 ustawy o VAT (bez względu na ich dopuszczalną masę całkowitą oraz na dopuszczalną ładowność), co potwierdziło dodatkowe badanie techniczne, a także gdy z dokumentów związanych z ich nabyciem lub użytkowaniem na podstawie umowy (wyciągu ze świadectwa homologacji) i z dowodu rejestracyjnego nie wynika, że są to samochody osobowe.
doradca podatkowy