Porachunki Podatkowe

Porachunki Podatkowe

Podatki wpływają na Twoje życie!

W pewnym momencie stajesz się podatnikiem. Czy tego chcesz czy nie. Możesz kontrolować ten wpływ, aby nie był szkodliwy!



środa, 30 czerwca 2010

FAKTURY PAPIEROWE PRZECHOWUJ NA PAPIERZE!

Wymóg przechowywania faktur papierowych w oryginalnej postaci, zawarty w cytowanym rozporządzeniu ministra finansów, znajduje uzasadnienie w prawie Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 244 dyrektywy Rady 2006/112/WE każdy podatnik zapewnia przechowywanie kopii faktur wystawionych osobiście albo przez nabywcę lub usługobiorcę lub też w jego imieniu i na jego rzecz przez osobę trzecią, a także wszystkich faktur, które otrzymał. Art. 246 akapit pierwszy ww. dyrektywy stanowi, że przez cały okres przechowywania faktur należy zapewnić autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur, a także ich czytelność.

W myśl art. 247 ust. 2 zdanie pierwsze dyrektywy Rady 2006/112/WE, aby zapewnić spełnienie warunków, o których mowa w art. 246 tej dyrektywy (tzn. autentyczność pochodzenia, integralność treści faktur, a także ich czytelność), państwo członkowskie może wymagać przechowywania faktur w oryginalnej postaci, w jakiej zostały przesłane lub udostępnione, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Istotne jest jednak to, że dobiegają właśnie końca trwające na forum Unii Europejskiej prace nad zmianą ww. dyrektywy 2006/112/WE w zakresie fakturowania, a w Ministerstwie Finansów podjęte zostały prace oceniające możliwość ewentualnej zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.), w zakresie przechowywania faktur w formie elektronicznej, w kierunku uwzględniającym zmieniające się otoczenie prawne i technologiczne.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

USŁUGI W ZAKRESIE PRAC KONSERWATORSKICH

Usługi w zakresie prac konserwatorskich (konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych) ujęte zostały pod poz. 69 części I. Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa, Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 69 Charakterystyki działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, stanowiącej Załącznik Nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazów, ram, rzeźb, mebli, przedmiotów muzealnych, broni, zbroi, zegarów, tkanin, strojów oraz innych prac i czynności towarzyszących, niezbędnych do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie określenie "inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi" pozwala na zakwalifikowanie tu wszelkich czynności poprzedzających prace konserwatorskie oraz następujących po ich zakończeniu czynności, obejmujące m.in. wykonanie do nich dokumentacji opisowo-fotograficznej rejestrującej przebieg prac konserwatorskich.

Również korzystanie z usług specjalistycznych nie wyklucza z możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie prac konserwatorskich zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca nie odnosi się do statystycznej klasyfikacji PKWiU wykonywanych przez konserwatora czynności, lecz jedynie uzależnia prawo do omawianej formy opodatkowania od tego, aby prace konserwatorskie dotyczyły przedmiotów artystycznych, uznanych za zabytkowe.

Zatem, jeżeli w wymaganym ustawowym terminie podatnik złoży wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, to przy spełnieniu pozostałych warunków określonych powyżejv- będzie uprawniony do korzystania z tej formy opodatkowania (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

WYNAJEM ŚCIANY BUDYNKU NA CELE REKLAMOWE

Dochód uzyskany z najmu powierzchni ściany budynku na cele reklamowe, jako osiągnięty z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nie korzysta ze zwolnienia w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Dochody powstałe z tego tytułu nie mogą być zaliczone do dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ nie jest to dochód z podstawowej działalności Wspólnoty Mieszkaniowej. Nieistotne w tym przypadku jest to, że otrzymane w ten sposób dochody zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych, bowiem nie został spełniony warunek, co do źródła ich pochodzenia (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 października 2009 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

wtorek, 29 czerwca 2010

STAWKA VAT NA WYROBY CIASTKARSKIE W 2011

W dniu 5 marca 2010 r. Rada Ministrów przyjęła i przekazała Marszałkowi Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o VAT.

Zmiany zawarte w tym projekcie dotyczą dostosowania przepisów ustawy o VAT wykorzystujących odwołania do klasyfikacji statystycznej (obecnie jest to Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) do nomenklatury i symboli statystycznych wynikających z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Zmiana ta pozwoli podatnikom podatku VAT na prowadzenie od dnia 1 stycznia 2011 r. jednolitych zasad ewidencji zarówno dla potrzeb podatku od towarów i usług, jak i dokumentacji statystycznej.

obecnie wyroby ciastkarskie, jak i pozostałe wyroby piekarskie wymienione w poz. 25-25f załącznika nr 3 do tej ustawy podlegają opodatkowaniu według stawki w wysokości 7%. Odzwierciedleniem wyrobów wymienionych w tych pozycjach jest asortyment wyrobów ciastkarskich, pieczywa oraz innych produktów piekarskich wymieniony w poz. 30-34 załącznika nr 3 do ww. projektu ustawy.

W związku z tym, iż przy opracowywaniu tych pozycji korzystano zarówno z nomenklatury i symboli wynikających z PKWiU z 2008 r., jak i nazewnictwa wyrobów stosowanego w obecnie obowiązującym załączniku nr 3 do ustawy o VAT, podatnicy podatku VAT nie powinni mieć wątpliwości, jakiej stawce podatku będą podlegały od dnia 1 stycznia 2011 r. produkowane przez nich wyroby ciastkarskie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

EWIDENCJA NABYTEGO GAZU ZWOLNIONEGO Z AKCYZY

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Szczegółowo zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia uregulowany został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz.U. Nr 32, poz. 251).

Ewidencja powinna zawierać aktualną ilość, wyrażoną w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych - w przypadku podmiotu zużywającego.

Ewidencja powinna zawierać w szczególności datę zużycia wyrobów zwolnionych od akcyzy z uwagi na przeznaczenie. Przy czym należy podkreślić, iż data zużycia, o której mowa powyżej powinna odzwierciedlać datę rzeczywistego (nawet szacunkowego) zużycia wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W sytuacji, gdy mierniki zużycia wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie mogą być zamontowane na zbiorniku wyjścia należy dopuścić ewidencjonowanie na podstawie danych szacunkowych, tj. ilość zużytych wyrobów może być ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający i weryfikowana podczas rzeczywistej kontroli zużycia ( interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

PCC OD UMOWY POŻYCZKI

Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczek. Jednak z zakresu opodatkowania wyłączone są te czynności cywilnoprawne, w których przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem VAT.

Z nieopodatkowaniem PCC, mamy za do czynienia w sytuacji, gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku VAT.

Według Załącznika Nr 4 do ustawy o VAT - Wykazu usług zwolnionych z VAT, opodatkowane podatkiem VAT, lecz zwolnione z niego, są usługi pośrednictwa finansowego klasyfikowane według Państwowej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU).

PKWiU nie wyłącza z zakresu zwolnienia umów pożyczek, tym samym transakcje pożyczek zwolnione są z podatku VAT. Nie budzi zastrzeżeń, że częstotliwe udzielanie pożyczek mające dodatkowo pokrycie w zarejestrowanym przedmiocie działalności jest usługą pośrednictwa finansowego, zwolnioną z podatku VAT oraz podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku, gdy jedna ze stron profesjonalnie trudni się tego rodzaju działalnością.

Natomiast w sytuacji, gdy podmiot udziela pożyczek nawet jednorazowo, mimo że nie jest to główny przedmiot jego działalności, jednakże jest podatnikiem VAT, transakcję taką także należałoby uznać za usługę pośrednictwa finansowego, tym samym usługę zwolnioną z VAT, a co za tym idzie także z podatku od czynności cywilnoprawnych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

poniedziałek, 28 czerwca 2010

WSPÓLNIK SPÓŁKI, KTÓREJ ROK OBROTOWY NIE POKRYWA SIĘ Z ROKIEM PODATKOWYM

Spółka niemająca osobowości prawnej ma obowiązek ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych według zasad określonych w ustawie o rachunkowości. Natomiast osoby fizyczne będące wspólnikami tej spółki mają obowiązek ustalać przychody, koszty uzyskania przychodów oraz dochód zarówno w trakcie roku podatkowego, jak również w celu złożenia zeznania rocznego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Z tym że przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej osiąganych przez podatników opodatkowanych według 19% stawki (tzw. liniowej), nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali.

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie powołanego wyżej art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5b ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, że podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych jest wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej, a nie spółka.

Natomiast obowiązki ewidencyjne dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych zostały nałożone również na spółki niemające osobowości prawnej.

Spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą są obowiązane ewidencjonować zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów albo w księgach rachunkowych. Bezwzględny obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych powstaje, jeżeli przychody netto z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości, tj. 1.200 tys. euro.

W związku z powyższym, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe (handlowe) są zobowiązani dołączyć do zeznania sprawozdanie finansowe, Jeżeli działalność gospodarcza prowadzona jest w formie spółki niemającej osobowości prawnej, obowiązek ten spoczywa na wspólnikach spółki, bowiem to oni są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera odrębnych regulacji prawnych co do określenia roku podatkowego. Zatem rokiem podatkowym dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jest rok kalendarzowy.

Zauważyć w tym miejscu należy, że ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) nie jest ustawą podatkową, zatem nie może zawierać odmiennych zasad w przedmiocie określenia roku podatkowego niż wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej.

W ustawie o rachunkowości ustawodawca zdefiniował na potrzeby tej ustawy rok obrotowy. Przez rok obrotowy rozumie się tu rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych.

Biorąc pod uwagę okoliczność, iż wspólnicy spółki osobowej będący osobami fizycznymi nie mają prawa do przyjęcia roku podatkowego innego aniżeli rok kalendarzowy, to w konsekwencji, spółka osobowa zobligowana jest przyjąć za rok obrotowy rok kalendarzowy, tj. taki, jaki stosowany jest w celach podatkowych.

Spółka osobowa nie jest bowiem podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych; podatnikami są poszczególni wspólnicy, którzy zobowiązani są stosować właściwe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka osobowa powinna zatem prowadzić urządzenia księgowe w taki sposób, aby umożliwić prawidłową realizację obowiązków podatkowych przez wspólników.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

POSIŁKI WYDAWANE PRZEZ STOŁÓWKI SZKOLNE. STAWKA VAT

Czy usługi świadczone przez stołówki szkolne są opodatkowane podatkiem VAT, czy może właściwa jest interpretacja zwalniająca powyższe usługi od podatku VAT? Mają z tym problem organy podatkowe podległe Dyrektorowi Izby Skarbowej w Katowicach, wydają bowiem sprzeczne indywidualne interpretacje prawa podatkowego.

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 2010 r. na interpelację poselską, zgodnie z postanowieniami dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., jak i zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwolnieniem (na warunkach określonych w tych aktach prawnych) objęte są usługi w zakresie edukacji.

Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia, powinno uwzględniać naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym, na przykład kto jest
świadczeniodawcą i jaki jest status podmiotowy świadczeniobiorców.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA MEDYCZNA

Zwolnienie od VAT w zakresie ochrony zdrowia i opieki medycznej jest zgodne z przepisami wspólnotowymi.

Zgodnie z art. 132 ust. 2 lit. b i c dyrektywy 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają opiekę szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Zgodnie z ww. dyrektywą stawkę VAT 0% (zwolnienie z prawem do odliczenia podatku naliczonego) stosuje się co do zasady do eksportu oraz do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Oznacza to, że wprowadzenie stawki 0% podatku dla usług byłoby sprzeczne z przepisami prawa wspólnotowego. Mając na uwadze powyższe, nie widzę podstaw do wprowadzania zmian w regulacjach polskiej ustawy o podatku od towarów i usług w tym zakresie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

niedziela, 27 czerwca 2010

JAK UDOKUMENTOWAĆ FAKT ZMIANY OBOWIĄZKU PODATKOWEGO?

Przepisy podatkowe nie regulują w jaki sposób należy udokumentować fakt zmiany obowiązku podatkowego. Przyjąć zatem należy, że mogą to być wszelkie wiarygodne dowody.

Należy dopuścić jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Dowodem w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej, oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe (interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie).

NIEODPŁATNE PRZYJĘCIE PRZEBUDOWANYCH ELEMENTÓW SIECI

Nabywca otrzymujący od danego inwestora fragment przebudowanej sieci energetycznej w wyniku usunięcia kolizji energetycznej, gdy w zamian za to nie wypłaca, ani nie otrzymuje jakiegokolwiek wynagrodzenia, nie wykonuje czynności opodatkowanej.

Istotą dokonywanych modernizacji jest jedynie dostosowanie linii energetycznych do zachowania ciągłości właściwego ich funkcjonowania, a końcowa akceptacja podatnika podyktowana jest głównie względami technicznymi.

Podatnik nie dokonuje żadnego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, ani nie świadczy żadnych usług na rzecz inwestora. Fakt, że wyraża zgodę na przebudowę odcinka sieci elektroenergetycznej (w związku z zaistniałą kolizją energetyczną) nie powoduje przeniesienia prawa do rozporządzania jakimkolwiek towarem (w szczególności gruntem, na którym posadowiona jest lub będzie sieć elektroenergetyczna) ani świadczenia jakichkolwiek czynności (usług) na rzecz inwestora.

Czynność przejęcia przez podatnika zmodyfikowanej sieci energetycznej nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odpłatną (bądź nieodpłatną) dostawę towarów lub odpłatne (bądź nieodpłatne) świadczenie usług, co w konsekwencji powodowałoby objęcie jej podatkiem VAT.

Stąd też w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdzie podatnik występuje w charakterze nabywcy, w świetle regulacji zawartych w ustawie o VAT, nie wykona żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

SPRZEDAWCY OLEJU NAPĘDOWEGO DO CELÓW OPAŁOWYCH

Sprzedawcy oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych są dwukrotnie karani za spóźnienie w przekazaniu naczelnikom urzędów celnych zestawienia oświadczeń nabywców tego oleju.

Pierwszą karą jest mandat za spóźnienie, a drugą karą jest egzekwowanie podatku akcyzowego w wysokości prawie podwójnej w stosunku do oleju napędowego, a prawie dziewięciokrotnej w stosunku do stawki obniżonej ze względu na przeznaczenie oleju. Sprawa dotyczy stosowania art. 89 ust. 16 ustawy o podatku akcyzowym.
Tak wynika z interpelacji poselskiej skierowanej do ministra Finansów w dniu 23 czerwca 2010 r.


Zgodnie z interpretacją prawa podatkowego z dnia 25 maja 2009 r. sygn. IPPP3/443-156/09-2 CS, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, „Sprzedający będzie zwolniony z sankcji wynikającej z art. 89 ust. 16 (tj. opodatkowania sprzedaży wyrobów wyższą stawka podatku akcyzowego) w sytuacji, gdy dochowa należytej staranności w celu wyeliminowania błędów czy nieprawdziwych danych, w szczególności w zakresie określenia rodzaju, typu oraz liczby urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia”.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

sobota, 26 czerwca 2010

NIE TRZEBA EWIDENCJONOWAĆ BEZPŁATNIE ROZDAWANYCH CD!

Nie ma obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania towarów, tj. nagranych płyt CD przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W sytuacji, gdy płyta będzie rozdawana bezpłatnie przez podatnika w ramach promocji nie uzyska on dochodu z jej sprzedaży, nie jest więc zobowiązany do zakupu kasy fiskalnej na której prowadzona będzie ich ewidencja (interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach).

FAKTURY PAPIEROWE I ELEKTRONICZNE. JAK PRZECHOWYWAĆ?

Nie ma możliwości wystawienia oryginału faktury w formie papierowej i przechowywania kopii tej faktury w formie elektronicznej, gdyż dla formy papierowej oraz elektronicznej przewidziano odrębne uregulowania prawne. Normy regulujące wystawianie, przesłanie oraz przechowywanie faktur w formie elektronicznej jak i papierowej określono z uwzględnieniem specyfiki medium za pośrednictwem, którego faktury są w obrocie (interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

DZIECKO WOJNY

Podatnik obywatel Hiszpanii, zamieszkały na stałe w Polsce, urodził się w 1938 r. w Walencji w czasie wojny domowej. Jego rodzice, republikanie, w związku z represjami ze strony rządu Franco byli zmuszeni, wraz z nim, opuścić swoją ojczyznę. Po internowaniu w obozie we Francji i pobycie na Kubie, podatnik i jego rodzice zamieszkali od 1952 r. w Polsce jako uchodźcy polityczni. Przez kilkadziesiąt lat byli pozbawieni obywatelstwa hiszpańskiego, nie mogli odwiedzać rodziny w Hiszpanii w związku z groźbą aresztowania.

Obecnie obowiązuje w Hiszpanii ustawa o pamięci historycznej regulująca m.in. kwestie świadczeń moralnych i finansowych dla emigrantów hiszpańskich z okresu wojny domowej, w tym dla dzieci wojny (ninos de la guerra).

W dniu 29 kwietnia 2009 r. Ministerstwo Pracy i Imigracji Hiszpanii, na wniosek podatnika, przyznało mu świadczenie jakie przysługuje osobom pochodzenia hiszpańskiego wywiezionym za granicę w czasie swojej niepełnoletności w konsekwencji wojny domowej i które rozwija się przez większość swojego życia poza terytorium narodowym (dziecko wojny).

Warunki uprawniające do uzyskania świadczenia reguluje ustawa 3/2005 z 18 marca 2005 r. opublikowana w Dzienniku Urzędowym Hiszpanii (BOE).

Świadczenie przyznane podatnikowi jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako kwota zaopatrzenia przyznana ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej potwierdzającego charakter przyznanego świadczenia i w takiej sytuacji płatnik (bank) w Polsce nie powinien od tych świadczeń pobierać zaliczki na podatek dochodowy (interpretacja indywidualna z 18 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 25 czerwca 2010

SPRZEDAŻ DZIAŁEK PRZEZ ROLNIKA RYCZAŁTOWEGO

Sprzedaż działek będących majątkiem własnym nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji rolnik ryczałtowy dokonując sprzedaży 15 działek nie wypełnia przesłanek dostawy towaru i nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym sprzedaż działek dokonana nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku należnego wraz z ustawowymi odsetkami. Planowana przez podatnika sprzedaż pozostałych działek nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2010 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 18 czerwca 2010

PODNOSZENIE KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH

W dniu 16 lipca 2010 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym i Kodeksu Pracy.

Zgodnie z nowymi przepisami, wolna od podatku będzie wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych będzie się rozumieć zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Pracownikowi podnoszącemu swoje kwalifikacje zawodowe będą przysługiwać:
1) urlop szkoleniowy,
2) zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.

Urlop szkoleniowy w wymiarze:
1) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych,
2) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu maturalnego,
3) 6 dni - dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
4) 21 dni w ostatnim roku studiów - na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 17 czerwca 2010

INSTALACJA SOLARNA 7% VAT

Do robót związanych z budownictwem mieszkaniowym polegających na montażu instalacji solarnej wewnątrz budynku obowiązuje stawka VAT 7%.

Ponieważ montaż całej instalacji leży po stronie wykonawcy, to całość inwestycji w tym dostawa materiałów i urządzeń, podlega opodatkowaniu 7 % stawką VAT

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 16 czerwca 2010

STAWKA VAT NA BRYKIET ZE SŁOMY

Sprzedaż brykietu ze słomy podlega opodatkowaniu według stawki 3%.

Spółka w ramach prowadzonej działalności produkuje brykiet ze słomy, który może być wykorzystywany między innymi do hodowli zwierząt, produkcji mieszanek paszowych, spalania w celach grzewczych. Klasyfikuje ten towar w grupowaniu PKWiU 01.11.60-00 "słoma i siano".

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że o ile towary produkowane przez spółkę mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU, to ich sprzedaż jest opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3% (interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 11 czerwca 2010

SAMOCHODY A VAT DO ODLICZENIA

Komisja Europejska zgodziła się na zniesienie 100% odliczenia VAT od nowych samochodów osobowych z homologacją ciężarową.
Nie będzie też można odliczać VAT od paliwa do samochodów osobowych - zgodę Komisji na wprowadzenie tej zmiany Polska uzyskała w 2009 r.

Zmiana przepisów może wejść w życie od 1 stycznia 2011 r.

Szykuje się więc duża zmiana w ustawie o VAT dotycząca samochodów.

czwartek, 10 czerwca 2010

DAROWIZNY NA RZECZ POWODZIAN

W dniu 9 czerwca 2010 r., weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie czasowego zwolnienia z VAT materiałów budowlanych przekazywanych w darowiźnie osobom poszkodowanym w powodziach w maju i czerwcu tego roku.

Zwolnienie obejmuje zarówno darowizny na rzecz osób prywatnych, jak również szkół i innych placówek prowadzących działalność edukacyjną, kulturalną, a także ośrodków opieki zdrowotnej, społecznej oraz oferujących zakwaterowanie dla uczniów i studentów.

Darczyńca, aby skorzystać ze zwolnienia, jest zobowiązany uzyskać od poszkodowanego stosowne dokumenty. W przypadku osób fizycznych będzie to:
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu czy budynku, w którym powstała w wyniku powodzi szkoda,
- oświadczenie o przeznaczeniu otrzymanych materiałów budowlanych do usuwania skutków powodzi i
- zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej potwierdzające poniesienie szkody.

Pozostałe podmioty powinny dostarczyć darującemu oświadczenie o przeznaczeniu materiałów do likwidacji szkód po powodzi oraz zaświadczenie wydane przez samorząd o poniesieniu szkody w obiektach.

Uwaga: zastosowanie zwolnienia od podatku w przypadku osób dokonujących dostawy materiałów budowlanych nie oznacza możliwości odliczenia podatku związanego z nabyciem tych towarów.

Rozwiązanie ma charakter wyjątkowy i będzie obowiązywać na czas określony do 30 września br. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 100 poz. 638 z 9 czerwca 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 9 czerwca 2010

ZWROT VAT ZAGRANICZNEGO

Od dnia 1 stycznia 2010 r. podatnicy VAT mogą ubiegać się o zwrot VAT zapłaconego w cenie nabywanych towarów lub usług w innym państwie członkowskim (w państwie członkowskim zwrotu), składając wniosek w formie elektronicznej w państwie członkowskim siedziby, za pośrednictwem portalu elektronicznego, utworzonego przez to państwo członkowskie. Zasady te dotyczą wniosków składanych po 31 grudnia 2009 r.

O zwrot podatku od wartości dodanej może ubiegać się podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatek, o zwrot którego występuje podatnik, zawarty jest w cenie nabywanych przez niego towarów i usług lub zapłacony w związku z zaimportowaniem przez niego towarów w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej, wykorzystywanych do wykonywania czynności dających podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju.

Mając na uwadze regulacje ww. dyrektywy 2008/9/WE (art. 3 i 4), chodzi tu oczywiście wyłącznie o takich podatników podatku od towarów i usług, którzy na terytorium państwa członkowskiego zwrotu, w okresie zwrotu:

1) nie mieli siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z których dokonywano transakcji gospodarczych, albo, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, nie mieli tam stałego miejsca zamieszkania ani zwykłego miejsca pobytu;

2) nie dostarczali żadnych towarów ani nie świadczyli usług uważanych za dostarczane lub świadczone w państwie członkowskim zwrotu, z wyjątkiem transakcji:

– dostawy usług transportu i usług pomocniczych do takich usług, zwolnionych zgodnie z art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 lub 160 dyrektywy 2006/112/WE,

– dostawy towarów i usług na rzecz osoby zobowiązanej do zapłaty VAT zgodnie z art. 194–197 i art. 199 dyrektywy 2006/112/WE.

Zwrot podatku nie przysługuje w odniesieniu do:

1) kwot VAT, które według ustawodawstwa państwa członkowskiego zwrotu zostały nieprawidłowo zafakturowane,

2) kwot VAT zafakturowanych w odniesieniu do towarów, których dostawa jest lub może być zwolniona na mocy art. 138 lub 146 ust. 1 lit. b dyrektywy 2006/112/WE.

Oczywiście każde państwo członkowskie implementuje te przepisy odpowiednio do swojego prawodawstwa.

UWAGA: do zwrotu podatku naliczonego określa się zgodnie z dyrektywą 2006/112/WE, na zasadach stosowanych w państwie członkowskim zwrotu (art. 5 dyrektywy 2008/9/WE).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

wtorek, 8 czerwca 2010

HIPOTEKA A PCC

Ustanowienie hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej podlega jednokrotnemu opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (19 zł).

Przedmiotem opodatkowania jest jedna hipoteka. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustanowienia hipoteki. W przypadku zwiększenia aneksem kwoty kredytu zabezpieczonego hipoteką kaucyjną nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Obowiązek podatkowy powstanie w przypadku zmiany hipoteki na zabezpieczenie wierzytelności o wysokości nieustalonej na hipotekę na zabezpieczenie wierzytelności istniejących oraz w przypadku zwiększenia kwoty wierzytelności zabezpieczonej hipoteką o wysokości ustalonej.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

poniedziałek, 7 czerwca 2010

EMULSJA CHŁODZĄCA DO MASZYN CN 3403

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1–13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem wyroby energetyczne objęte pozycją CN 3403 zużywane jako emulsja chłodząca do maszyn są wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów, ustala dopuszczalne normy zużycia ww. wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Zatem obowiązek ustalenia z urzędu dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów.

Za zużycie ww. wyrobów akcyzowych (energetycznych) do produkcji innych wyrobów należy uznać:

1) ich wykorzystywanie jako surowców:

– z których po przetworzeniu uzyskuje się nowy wyrób,

– które stają się integralną częścią nowego wyrobu;

2) wyroby energetyczne, które w wyniku oddziaływania fizykochemicznego na inny surowiec powodują powstanie nowego wyrobu, jednakże nie są jego częścią składową;

3) wyroby energetyczne, które są zużywane w ramach czynności bezpośrednio związanych z produkcją i których wielkość zużycia jest wprost proporcjonalna do wytworzonych wyrobów, przykładowo:

– do czyszczenia i mycia maszyn wykorzystywanych przy produkcji, jeśli czynności te są niezbędne ze względów technologicznych,

– jako czynnik przenoszący energię cieplną w instalacjach grzewczych lub chłodzących,

– do odtłuszczania powierzchni, wypalania form odlewniczych itp.

W związku z powyższym w przypadku zużycia emulsji chłodzącej (CN 3403), wykorzystywanej do produkcji wyrobów metalowych i obróbki elementów metalowych (ilość zużytej emulsji chłodzącej można odnieść do ilości wytworzonych detali metalowych), istnieje obowiązek ustalenia dopuszczalnych norm zużycia na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

niedziela, 6 czerwca 2010

PREPARAT DODAWANY DO WĘGLA CN 3824 90 97

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym.

Z pozycji 41 tegoż załącznika nr 1 wynika, że spośród ogółu wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 3824 90 97 za wyrób akcyzowy uznaje się „pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych”.

Ponadto, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 8, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Zatem fakt przeznaczenia wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 90 97 do celów opałowych lub napędowych, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, determinuje konieczność zaklasyfikowania go do grupy wyrobów akcyzowych (zał. 1), a ściślej – do grupy wyrobów energetycznych (art. 86 ust. 1 pkt 8).

Ponadto czynność związana z wykorzystaniem preparatu w procesie spalania węgla wypełnia pojęcie użycia takiego preparatu do celu opałowego, niezależnie od powodu jego zastosowania czy osiągniętego efektu (znikomej ilości dodatkowo otrzymywanej energii).

Zatem preparat o kodzie CN 3824 90 97 dodawany do węgla w celu zapobieżenia osadzaniu się szlaki, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, winien zostać potraktowany jako wyrób akcyzowy.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

sobota, 5 czerwca 2010

ZMIANA USTAWY O KONTROLI SKARBOWEJ

Planowana jest zmiana ustawy o cenach. Ma zmniejszyć obciążenia biurokratyczne przedsiębiorców, inspekcji i organów skarbowych, a w szczególności podatkowych.

Zmiany wprowadzone do ustawy o cenach polegają głównie na uchyleniu art. 10 i 11, jako zbędnych i powodujących wątpliwości interpretacyjne. Ich wykreślenie oznacza, że przestanie obowiązywać przepis, zgodnie z którym przy uzgadnianiu ceny umownej oraz przy stosowaniu ceny urzędowej przedsiębiorca ma obowiązek określić, w formie pisemnej (i o ile to możliwe w postaci elektronicznej), w sposób dostępny dla kupującego, szczegółową charakterystykę jakościową towaru (usługi). Z ustawy ma zniknąć także przepis, zgodnie z którym przedsiębiorca będący producentem lub sprzedawcą ma obowiązek obniżyć cenę, w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech, określonych w szczegółowej charakterystyce jakościowej, bądź posiada wady lub uszkodzenia.

Ze względu na zmiany wprowadzone do ustawy o cenach zmieniono ustawę o kontroli skarbowej. Oznacza to, że organy kontroli skarbowej przestaną kontrolować „ceny umowne w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu”. Będą się natomiast zajmować wyłącznie badaniem prawidłowości stosowania cen urzędowych, w tym marż handlowych urzędowych.

Nowe przepisy miałby obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 4 czerwca 2010

ULGA REHABILITACYJNA

Odliczeniu od dochodu podlegają wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesione w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

W zakresie tzw. ulgi rehabilitacyjnej przewidziano m.in. wydatki poniesione na odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne (pkt 13):

a) osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,

b) osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 – również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a.

Jednocześnie odliczeniu podlegają wydatki poniesione na używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Wysokość wydatków na cele rehabilitacyjne ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wymienionych w przepisach wydatków.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, osoby niepełnosprawne zaliczone do I lub II grupy inwalidztwa ponoszące wydatki na dojazd na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne własnym samochodem, jak i korzystające odpłatnie ze środków transportu, mają prawo do dokonania odliczenia tych wydatków w zeznaniu podatkowym.

Przy czym, w przypadku wydatków poniesionych na odpłatne przejazdy na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne, podatnik dokonuje odliczenia na podstawie dokumentów stwierdzających poniesienie wydatków (np. rachunek, faktura, bilety przewoźników transportu publicznego).

Natomiast z tytułu używania w powyższym celu własnego samochodu podatnik ma możliwość odliczenia wydatków, jednakże wysokość odliczenia jest limitowana kwotowo i nie może przekroczyć w roku podatkowym 2.280 zł. W tym przypadku podatnik nie ustala wysokości poniesionych wydatków na podstawie dokumentów, co jednak nie oznacza, że nie musi udowodnić, że wydatek taki poniósł.

Pamiętać należy, iż podstawą odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie jest samo posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności (co często jest mylone zwłaszcza w przypadku wydatków ograniczonych limitem kwotowym, co do których ustawodawca odstąpił od ustalania ich wysokości na podstawie dokumentów), lecz poniesienie wydatku.

Dlatego też, mimo iż nie ma obowiązku, jak w przypadku korzystania z odpłatnego transportu, posiadania dokumentów co do wysokości poniesionych wydatków z tytułu używania własnego samochodu, to skierowanie od lekarza na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne bądź poświadczenie ich odbycia będą wystarczającym dowodem, że osoba niepełnosprawna tego rodzaju wydatki poniosła.

Przepisy pkt 13 w ust. 7a w art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają rodzaju środków transportu, z których może odpłatnie korzystać osoba niepełnosprawna w związku z dojazdem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne .

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 3 czerwca 2010

KARA UMOWNA A KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w przepisach kosztów.

Kary umowne, będące następstwem niewykonania umów mogą nie stanowić kosztów uzyskania przychodów, jeśli ich poniesienie nie spełni przesłanki działania w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania źródeł przychodów. Pogląd ten utrwalony został w orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok NSA z dnia 30.11.2006 r. sygn. akt II FSK 1388/05; wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21.01.2009 r. sygn. akt I SA/Po 1369/08).

Jednocześnie podatnik musi wykazać, iż nieodstąpienie od umowy spowoduje zabezpieczenie źródła przychodów lub utratę źródła przychodów.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 2 czerwca 2010

SMS'Y ZWOLNIONE Z VAT!

Minister Finansów wydał w dniu dzisiejszym rozporządzenie zwalniające z VAT charytatywne smsy. Zwolnienie z podatku VAT nie dotyczy smsów wysyłanych z telefonów na karty pre-paid. Warunkiem zwolnienia z VAT ma być m.in. prowadzenie akcji charytatywnych w ramach tzw. zbiórki publicznej.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

FAKTURA PRZESŁANA MAILEM POZWALA ODLICZYĆ VAT NALICZONY

W wyroku z dnia 20 maja 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że podatnik ma prawo odliczyć VAT naliczony z faktur przesłanych mailem.

NSA uchylił tym samym wcześniejszy wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 maraca 2009 r. w którym WSA orzekł, że forma dokumentowania transakcji warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (a także wykazania podatku należnego).

Sprawa dotyczyła wniosku o interpretację indywidualną spółki, która zamierzała dokumenty (faktury VAT, faktury korygujące) otrzymane w postaci papierowej drogą elektroniczną (za pośrednictwem faxu lub poczty elektronicznej), lecz niebędące fakturą elektroniczną z podpisem elektronicznym, uznać za dokument uprawniający firmę do wykazania podatku naliczonego w rejestrze VAT i do odliczenia od podatku należnego wynikającego z takiego dokumentu podatku naliczonego.

Spółka zadała pytanie, czy uwzględniając w rozliczeniu VAT kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na podstawie faktur i faktur korygujących otrzymanych drogą elektroniczną lub faksem, niebędących fakturami w postaci elektronicznej z podpisem elektronicznym, postąpi prawidłowo.

Organy podatkowe obu instancji uznały, że wystawienie kontrahentowi faktury poprzez systemy elektroniczne, bez stosowania przepisów regulujących tę materię, powoduje, że wystawione faktury nie są dokumentem wprowadzonym do obrotu prawnego. Skoro zaś nie zostały tak wprowadzone, nie mogą korzystać z ochrony prawnej, a ujawnione w nich podmioty nie są upoważnione do stosowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, co przewiduje art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

WPIS GOŚCINNY

Rzecz taka sama, jednak części definiujące wyroków sądowych „od płota do płota”

W dwóch wydaniach Dziennika Rzeczpospolita, pierwsze z 26 kwietnia 2010 r. - dodatek Dobra Firma, a drugie z dnia 17 maja 2010 r. - dodatek Prawo co dnia, zamieszczono artykuły dotyczące dwóch wyroków sądów administracyjnych.

W pierwszym z nich pt. „Niezamortyzowane nakłady na wynajmowany lokal można sprzedać” - autorstwa p. Doroty Jaszczak opisany został wyrok WSA w Łodzi (z dnia 10.03.2010, sygn. akt I SA/Łd 7/10), w którym rozstrzygana była skarga na interpretację wydaną w przedmiocie skutków w podatku dochodowym przy sprzedaży nakładów poczynionych przez najemcę w nieruchomości zabudowanej użytkowanej na podstawie umowy najmu.

Przedmiotem interpretacji była sytuacja, w której po zakończeniu najmu nie nastąpiła fizyczna likwidacja nakładów, lecz zostały one sprzedane właścicielowi nieruchomości.

W związku z tym najemca zapytał, czy niezamortyzowana część nakładów przy ich sprzedaży stanowiła będzie dla niego koszt uzyskania przychodów. Jego zdaniem ta ich część stanowiła będzie dla niego tenże koszt, ponieważ zachodzi tu odpłatne zbycie środka trwałego powstałego z tytułu inwestycji poczynionej w obcym środku trwałym.

W uzasadnieniu wniosku o interpretację najemca dodał również, że nawet przy nieuznaniu sprzedaży nakładów za sprzedaż środka trwałego i tak niezamortyzowana część jego wartości początkowej stanowiła będzie koszt uzyskania przychodów, ponieważ wycofanie się z najmu lokalu oznacza likwidację niezamortyzowanego środka trwałego, rozumianą zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Fiskus oczywiście nie zgodził się z takim stanowiskiem – wiadomo dlaczego, bo kwota uzyskana ze sprzedaży stanowi w całości przychód, natomiast po stronie kosztowej przy nieuwzględnieniu niezamortyzowanej części nakładów będzie zero, więc podatek od dochodu ze zbycia „jak ta lala” i w należytej według fiskusa wysokości, czyli dużo.

Sąd Administracyjny w wyroku podzielił jednak zdanie najemcy uznając, iż sprzedaż nakładów w obcym środku trwałym stanowi odpłatne zbycie środka trwałego.

Jako uzasadnienie swego stanowiska sąd przywołał przepisy z art. 16 ust. 1 pkt. 1 litera b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Sąd podzielił również zdanie najemcy w drugiej kwestii i uznał, że w opisanym przypadku dochodzi do likwidacji środka trwałego.

Uzasadniając Sąd stwierdzał, iż:
Pojęcie likwidacji w prawie podatkowym należy rozumieć szeroko, także jako powstanie szkody, czyli umniejszenie środków. Obejmuje nie tylko unicestwienie środków, ale i przypadki zaprzestania działalności i rozwiązania umowy.

Z punktu widzenia skutków w podatku dochodowym należy powiedzieć, iż wyrok ten, chociaż jeszcze nieprawomocny, jest zatem wielce korzystny dla podatników (także i dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdyż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszczone są regulacje o tożsamym brzmieniu jak w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych), ponieważ wynika z niego, że przez likwidację środka trwałego nie należy rozumieć tylko jego fizyczne unicestwienie.

Jest to wyrok istotny z tego względu, że fiskus uważał, iż dopiero fizyczna likwidacja środka trwałego pozwalała zaliczyć niezamortyzowaną część jego wartości początkowej do kosztów uzyskania przychodów.

Drugi z wyroków, wydany 6.05.2010 r. przez WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 373/10), opisany został w artykule pt. „Korzyść ze zwolnienia bywa wątpliwa” (autor sygnujący się inicjałami - kpt). Związany jest on również z interpretacją indywidualną, która dotyczyła skutków w podatku VAT przy nabywaniu nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynu.

Sytuacja podatkowa transakcji dotyczyła następującego stanu faktycznego:
• W roku 2008 spółka nabyła grunt wraz z budynkiem magazynowym, który w momencie nabycia posiadał cechy towaru używanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt. 2 ustawy o VAT.

Magazyn ten zbudowany był wcześniej przez dzierżawcę gruntu, a po wygaśnięciu umowy w drodze porozumienia z właścicielem gruntu został on mu sprzedany, co zostało udokumentowane fakturą VAT z wykazanym w niej 22% podatkiem VAT – został on odliczony przez właściciela gruntu.

Właściciel sprzedając następnie grunt i budynek spółce również zastosował do niego 22% stawkę podatku VAT, a ta chcąc się upewnić czy ma prawo odliczyć tenże podatek wystąpiła z wnioskiem o interpretację. Jej zdaniem prawo takie jej przysługiwało, ponieważ jej zdaniem do transakcji nie ma zastosowania ani przepis z art. 88 ust. 3a pkt. 2 ustawy o VAT (wyłącza on prawo do odliczenia, jeżeli faktura dokumentuje transakcję zwolnioną od podatku lub niepodlegająca opodatkowaniu), ani przepis z art. 43 ust. 1 pkt. 2, który zwalnia z podatku sprzedaż towarów używanych, jeżeli przy ich nabywaniu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Fiskus nie zgodził się z takim stanowiskiem twierdząc, że „aby dostawa towarów korzystała ze zwolnienia, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki: przedmiotem musi być towar używany i podatnikowi w stosunku do tych towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego o naliczony.

Zdaniem fiskusa w opisanej sytuacji tak jednak nie było, ponieważ „właściciel stał się właścicielem budynku z mocy prawa”. W związku z tym fiskus uważał, że w przedmiotowej sytuacji „prawo do odliczenia VAT nie było związane z nabyciem budynku, tylko z rozliczeniem nakładów”.

Sąd Administracyjny rozstrzygając spór przyznał rację fiskusowi zgadzając się „z poglądem, że wydzierżawiający nieruchomość odliczył VAT w związku ze świadczeniem usługi na jego rzecz przez dzierżawcę (zwrotem nakładów), a nie z nabyciem budynku, które nastąpiło z mocy prawa". Stąd też zdaniem Sądu „dalsza sprzedaż budynku powinna być zwolniona od VAT”.

W kontekście tego wyroku (nie analizując czy sprzedaż nakładów, zmaterializowanych w postaci budynku postawionego na cudzym gruncie, należy uznać za usługę, czy też za dostawę) powiedzieć należy, iż dla skutków w podatku VAT co do zasady jest on korzystny, bo zwalnia kolejne dostawy budynku z podatku VAT.

Nie jest on niekorzystny również co do skutków w podatku dochodowym, ponieważ niemożliwy do odliczenia podatek naliczony wliczany jest do wartości początkowej środka trwałego, jakim jest budynek wybudowany na cudzym gruncie, który podlega amortyzacji.

W kontekście obu jednak wyroków zauważyć należy, że chociaż rozważany w nich przedmiot transakcji dotyczy środka trwałego należącego do podatnika VAT, to jednak wykładnia przepisów obu ustaw podatkowych idzie zupełnie w odwrotnym kierunku – przy podatku dochodowym pod uwagę brany jest bowiem budynek, a więc rzecz, natomiast dla podatku VAT na etapie transakcji pomiędzy właścicielem gruntu i dzierżawcą lub najemcą (który go pobudował) Sąd uznał, iż mamy do czynienia z usługą, chociaż w kolejnych transakcjach sprzedaży podlegał będzie budynek.

I to właśnie jest wielce dziwne, ponieważ dla celów podatku VAT towarem są budynki, niezależnie od tego, czy wzniesione były one na własnym lub na cudzym gruncie.

Należałoby zatem zadać pytanie w jakim momencie dochodzi do cudownego przeistoczenia rzeczy w usługę i w kolejności usługi w rzecz – odpowiedzi na nie raczej nie znajdzie się w przepisach ustawy o VAT (uważam również, iż racjonalnie rzecz tłumacząc nie znajdziemy jej także w przepisach dyrektywy VAT/112) – i bądź tu mądry podatniku.

doradca podatkowy