Porachunki Podatkowe

Porachunki Podatkowe

Podatki wpływają na Twoje życie!

W pewnym momencie stajesz się podatnikiem. Czy tego chcesz czy nie. Możesz kontrolować ten wpływ, aby nie był szkodliwy!



sobota, 31 lipca 2010

STRATA NA SKUTEK KRADZIEŻY A KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW

Strata jako zdarzenie losowe stanowi dla podatnika pośredni koszt uzyskania przychodu. Datą poniesienia kosztu podatkowego będzie data wydania postanowienia o umorzeniu śledztwa.

Postanowienie z tą datą będzie bowiem stanowiło dokument uprawdopodabniający poniesioną stratę a prawidłowe udokumentowanie straty poniesionej w związku z kradzieżą jest jednym z podstawowych warunków zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodów (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 marca 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

CIENKA KAPITALIZACJA A APORT

Podatnik określając wartość kapitału zakładowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla potrzeb ustalenia wskaźnika dla tzw. cienkiej kapitalizacji - nie jest zobowiązany wyłączyć tej części kapitału zakładowego, która odpowiada wartości udziałów objętych za aport.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

E-FAKTURY UŁATWIĄ PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych przewiduje zwiększenie zakresu wykorzystania e-faktur przez przedsiębiorców i osobistego podpisu elektronicznego przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w celu ułatwienia komunikacji obywateli z podmiotami realizującymi zadania publiczne.

Zaproponowane zmiany mają na celu usunięcie oczywistych niezgodności polskiej ustawy o podpisie elektronicznym z Dyrektywą 99/93/WE o wspólnotowych ramach dla podpisów elektronicznych.

Natomiast rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników dotyczy ułatwień przy składaniu dokumentów elektronicznych; zmiany zasad: ustalania wysokości stawki odsetek za zwłokę, udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych; uproszczeń w określeniu momentu zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego; modyfikacji zasad wszczęcia postępowania w sprawie postępowania zabezpieczającego oraz rozszerzenia kręgu organów właściwych do wymiany informacji o przychodach (dochodach) z oszczędności z państwami członkowskimi UE.

Oba projekty znajdują sie w Sejmie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 30 lipca 2010

ZEROWY CZYNSZ INICJALNY

Bez względu na nazewnictwo (czynsz inicjalny, czynsz zerowy, opłata wstępna, pierwsza opłata, rata zerowa) - jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia) i wydania przedmiotu leasingu, to z uwagi na tę właśnie rolę należy przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu jej trwania, z reguły przekraczającego rok podatkowy. Czynsze zerowe pomimo, że ponoszone są jednorazowo, dotyczą całego czasu trwania umowy leasingowej.

Co do zasady, opłaty o charakterze wstępnym (niezależnie od stosowanego nazewnictwa), pomimo że ponoszone są jednorazowo, dotyczą ściśle określonego okresu wynikającego z umowy leasingu.

Mając powyższe na względzie, uzasadnionym jest, by koszty pośrednie, do których można zaliczyć m.in. czynsze zerowe, dotyczące ściśle określonego czasu trwania umowy leasingu, podatnik rozliczał proporcjonalnie do długości trwania tej umowy. Tak więc, podatnik powinien podzielić poniesione koszty czynszów zerowych proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, tj. okresu trwania umów leasingowych.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

KONWENCJA POLSKO-NORWESKA

Opublikowana została konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz Protokół do tej Konwencji, podpisana w Warszawie dnia 9 września 2009 r. Znajdziesz ją w Dzienniku Ustaw nr 134, poz. 899.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

NABYCIE WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE SAMOCHODU

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego podstawą opodatkowania jest wartość celna pojazdu powiększona o należne cło, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.

Natomiast jeżeli podstawa opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organy podatkowe mogą określić podstawę opodatkowania w oparciu o średnią wartość rynkową samochodu osobowego.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 18 maja 2010 r.

ęcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 29 lipca 2010

USŁUGI WYWOZU I UNIESZKODLIWIANIA ODPADÓW

Usługi polegające na demontażu, transportu i utylizacji materiałów wyrobów zawierających azbest z budynków mieszkalnych, gospodarczych i użyteczności publicznej, sklasyfikowane do grupowania PKWiU 90.0 obejmującym "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7 % na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 153 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zatem bez względu na PKOB obiektu, na którym świadczone są ww. usługi należy zastosować 7% stawkę VAT.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

SPOSÓB ZAPŁATY CENY A PRZYCHÓD

Dla momentu ustalenia przychodu bez znaczenia jest fakt, że cena zbycia może zostać zapłacona w całości w dniu podpisania umowy lub w częściach (ratach) po dniu podpisania umowy.

Sposób zapłaty ceny może być dowolnie kształtowany przez strony umowy sprzedaży i nie ma wpływu na powstanie obowiązku podatkowego. Ten bowiem wypływa z dokonania przez podatnika zbycia udziałów w określonej dacie za określoną cenę, zbyciem jest zaś data zawarcia umowy sprzedaży. W momencie zbycia udziałów następuje przeniesienie praw i obowiązków wynikających z ich posiadania na nabywcę. W dacie zawarcia umowy sprzedaży udziałów u zbywcy powstaje więc przychód należny, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, określając moment podatkowy (datę), w którym zbywca otrzyma przychód z tytułu odpłatnego zbycia udziałów należy kierować się literalnym brzmieniem ww. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy - "przychody należne choćby nie były otrzymane".

Stąd też należy uznać iż datą, w której powstaje przychód po stronie zbywcy akcji, jest dzień, w którym nastąpiło przeniesienie prawa ich własności na nabywcę (data zawarcia umowy sprzedaży), bez względu na to kiedy następuje płatność z powyższego tytułu.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

NABYCIE USŁUG GASTRONOMICZNYCH

W przypadku nabycia usług gastronomicznych prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Podatnik prowadził działalność handlową, która w całości była opodatkowana podatkiem VAT. W celu poprawy warunków handlowych, przeprowadzał ze swoimi dostawcami cykliczne negocjacje handlowe zarówno kontraktów krótkoterminowych jak i długoterminowych. Negocjacje takie prowadzone były także z kontrahentami dokonującymi u podatnika zakupów towarów w dużych ilościach.

Spotkania te odbywały się w różnych częściach Polski i były zawsze wyjazdowe dla jednej ze stron. Miejscem negocjacji były restauracje i ośrodki konferencyjne, w których ze względu na ważność kontraktów często opiewających na kwoty 7 cyfrowe, niezbędne było poczęstowanie kontrahenta obiadem, kawą czy herbatą.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w takim przypadku prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupionych usług nie przysługuje(interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2010 r.). Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, gdy nabycia gotowych posiłków dokonują podatnicy świadczący usługi przewozu, a posiłki te przeznaczone są dla pasażerów.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 28 lipca 2010

SPOCZYWANIE BIEGU TERMINU PRZEDAWNIENIA

Przedłużeniu ulegnie obecnie obowiązujący okres przedawnienia.

Dotychczasową instytucję zawieszenia biegu terminu przedawnienia projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników uzupełnia o instytucję, którą można określić jako „spoczywanie biegu terminu przedawnienia” (stanowiąc, iż bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się).

Powyższa zmiana powinna zakończyć problemy organów podatkowych w tym zakresie. Skutkiem przyjęcia powyższego rozwiązania jest zmiana w zdaniu wstępnym art. 70 §7 Ordynacji podatkowej, stanowiącym, iż bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a po zawieszeniu biegnie dalej, w określonych w tym przepisie przypadkach.

Z uwagi na fakt, że przepisy dotyczące przedawnienia są zaliczane do przepisów materialnych, a ustawa modyfikuje zasady dotyczące zawieszenia biegu terminu przedawnienia, to projektowane przepisy będą miały zastosowanie tylko do zobowiązań powstałych po dniu wejścia w życie projektowanej ustawy. W związku z tym ustawa nie wprowadza przepisów przejściowych w tym zakresie.

W wyniku przedmiotowej zmiany, może – co do zasady – ulec wydłużeniu dotychczasowy okres przedawnienia, co spowoduje pogorszenie sytuacji podatników w aspekcie związanym z poborem podatków oraz może podnieść wpływy z tytułu należności publicznoprawnych.

Nierozpoczynanie się biegu terminu przedawnienia w związku z przyjęciem zabezpieczenia dobrowolnego (art. 33d § 2 Ordynacji podatkowej) zwiększy prawdopodobieństwo skuteczności poboru podatku. Projektowane rozwiązanie może więc przyczynić się do pozytywnego załatwiania wniosków podatnika w sprawie przyjęcia zabezpieczenia dobrowolnego już w roku, w którym upływa termin płatności podatku.

Obecnie, zgodnie z art. 70 §1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z kolei na podstawie przepisu art. 70 §6 Ordynacji podatkowej bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego zostaje zawieszony z dniem:
1) wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe,
2) wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania,
3) wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa,
4) doręczenia postanowienia o przyjęciu zabezpieczenia zobowiązania podatkowego lub doręczenia zarządzenia zabezpieczenia w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Na tle obowiązującego stanu prawnego powstają wątpliwości, czy zaistnienie powyższych zdarzeń, w okresie od dnia terminu zapłaty podatku do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego, zawiesza bieg terminu przedawnienia. Skutkuje to niejednolitą praktyką organów podatkowych w stosowaniu tego przepisu, a przedmiotowe wątpliwości nie były jeszcze rozstrzygane przez sądy.

Więcej szczegółowyh informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

ZMIANA ZASAD UDZIELANIA ULG W SPŁACIE PODATKÓW

Nastąpi zmiana zasad udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych.

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym stanowiące pomoc publiczną, obecnie udzielane są na podstawie przepisów rozdziału 7a Ordynacji podatkowej. Na podstawie aktów wykonawczych do ustawy – rozporządzeń Rady Ministrów – pomoc publiczna jest udzielana m.in. na: szkolenia, zatrudnienie, pomoc regionalną, która nie cieszy się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców.

Projektowane przepisy - zmiana ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - wprowadzają zmiany, których celem jest rezygnacja z wydawania rozporządzeń Rady Ministrów w ww. obszarach, nie oznacza to jednak rezygnacji z przyznawania pomocy publicznej w ogóle.

Aby całkowicie nie wyeliminować możliwości udzielania tego typu pomocy w formie ulg podatkowych, przyjęto rozwiązanie pozwalające na jej udzielenie w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na warunkach określonych w art. 67b §3 ustawy – Ordynacja podatkowa, tj. jako pomoc indywidualną zgodną z programami rządowymi lub samorządowymi albo udzielaną w ramach programów pomocowych określonych w odrębnych przepisach (w drodze indywidualnej notyfikacji).

Przyznanie pomocy będzie możliwe po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej – w każdym przypadku udzielenia pomocy indywidualnej na zatrudnienie oraz w większości przypadków udzielania pomocy regionalnej.

Pomoc indywidualna udzielana w ramach pomocy regionalnej nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej tylko wtedy, gdy stanowi uzupełnienie programu regionalnej pomocy inwestycyjnej (przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozporządzeniu)Zgodnie z art. 1 ust. 5 w związku z art. 13 ust. 1 akapit 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz.Urz. UE L 214 z 09.08.2008). Należy mieć na uwadze, że pomoc regionalna może być również udzielana na podstawie wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007 – 2013 (Dz.Urz. UE C 54 z 04.03.2006).

Pomoc indywidualna udzielana na podstawie ww. wytycznych wymaga jednakże każdorazowej notyfikacji KE. W związku z powyższym, w zakresie udzielania ulg podatkowych stanowiących regionalną pomoc indywidualną, będą występować dwa odrębne „reżimy” udzielania tej pomocy (pomoc zwolniona z notyfikacji i pomoc wymagająca notyfikacji).

Dodatkowo, w celu zagwarantowania możliwości udzielania ulg na szkolenia, zatrudnienie, pomoc regionalną na warunkach określonych w obecnie obowiązujących rozporządzeniach Rady Ministrów, ustawa w art. 4 ust. 2 zachowuje ich moc obowiązującą – ww. akty wykonawcze obowiązują odpowiednio do dnia 31 grudnia 2013 r. oraz do dnia 30 czerwca 2014 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

ZMIANA ZASAD USTALANIA WYSOKOŚCI STAWKI ODSETEK ZA ZWŁOKĘ

Zmienią się zasady ustalania wysokości stawki odsetek za zwłokę.

Nowe przepisy - zmiana ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - przewidują, iż stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych będzie równa sumie 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego i 2% oraz nie może być niższa niż 8%.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

niedziela, 25 lipca 2010

OBIEKT BUDOWLANY BEZ DACHU NIE JEST BUDYNKIEM

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest m.in. budynek definiowany jako obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Na gruncie tej definicji obiekt budowlany, który nie ma dachu - nie jest budynkiem.

Tak uznał w wyroku z dnia 24 czerwca 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

OPODATKOWANIE AKCYZĄ WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEGO NABYCIA SAMOCHODU OSOBOWEGO

Podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną.

Jednakże wskazać należy, iż w celu zapobieżenia nieprawidłowościom w postaci zaniżania podstawy opodatkowania przepisy zawierają unormowania dające możliwości określenia podstawy opodatkowania przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej samochodu osobowego, zarejestrowanego na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu z art. 104 ust. 8 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

Zasady ustalania podstawy opodatkowania w oparciu o średnią wartość rynkową pojazdów wprowadzono w celu określenia tej podstawy w szczególnych sytuacjach, najczęściej, gdy podatnik nie posiada dokumentu z którego wynika wartość pojazdu lub, gdy wartość towaru odbiega w istotny sposób od wartości rynkowej pojazdu.

TK O OPROCENTOWANIU NADPŁATY

Pozbawienie podatnika oprocentowania od kwoty wpłaconej na poczet odsetek za zwłokę od nienależnej zaległości podatkowej uiszczonej na podstawie niezgodnej z prawem decyzji podatkowej narusza Konstytucję. Tak orzekł Trybynał Konstytucyjny (sygn.: SK 21/08).

W dniu 21 lipca 2010 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił wyrok dotyczący nadpłaty podatku.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 72 §1 pkt 1 w związku z art. 77 §1 i §2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym do 4 czerwca 2001 r., w zakresie, w jakim przepis ten przez uznanie za nadpłatę kwoty nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku z pominięciem kwoty nienależnie zapłaconych odsetek za zwłokę, pozbawia podatnika oprocentowania od kwoty wpłaconej na poczet odsetek za zwłokę od nienależnej zaległości podatkowej uiszczonej na podstawie niezgodnej z prawem decyzji podatkowej, jest niezgodny z art. 77 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji. W pozostałym zakresie Trybunał umorzył postępowanie.

Zaskarżone przepisy powodowały, że podatnikowi, który uiścił nienależną kwotę podatku wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, w przypadku uchylenia decyzji określającej to świadczenie (w wyniku czego ujawniała się nadpłata), przysługiwało prawo zwrotu nienależnie uiszczonych kwot wraz z oprocentowaniem liczonym jedynie od kwoty należności głównej, tj. kwoty samego podatku. Oprocentowanie, w myśl zakwestionowanych przepisów, nie obejmowało natomiast kwot uiszczonych jako nienależne odsetki za zwłokę.

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego trudno doszukać się racjonalnych przesłanek uzasadniających wyłączenie oprocentowania nienależnie uiszczonych odsetek za zwłokę.

Odsetki - obok zaległości podatkowej - stanowią element określający wysokość jednego długu podatkowego. Skoro oprocentowanie nadpłaty ma niwelować negatywne skutki ekonomiczne związane z brakiem możliwości dysponowania przez podatnika nienależnie wpłaconymi kwotami, zasadne jest, by oprocentowanie - pełniące funkcję odszkodowawczą - obejmowało zarówno należność główną, jak i naliczone od niej odsetki za zwłokę, z których wierzyciel podatkowy w sposób nieuprawniony korzystał.

Oprocentowanie nadpłaty podatku stanowi niewątpliwie naprawienie szkody w zakresie utraconych korzyści. Utrata korzyści związana jest w tym przypadku bezpośrednio z pozbawieniem podatnika możliwości korzystania ze środków pieniężnych, które musiały zostać przez niego wpłacone na poczet zarówno nienależnego podatku jak i odsetek. Gdyby nie obowiązek zapłaty, który ostatecznie okazał się nieistniejący, podatnik mógłby dowolnie dysponować tą kwotą i otrzymywać z tego tytułu przychód. Z tych względów Trybunał Konstytucyjny uznał, że art. 72 §1 pkt 1 w związku z art. 77 §1 i §2 pkt 1 ordynacji podatkowej jest niezgodny z art. 77 ust. 1 Konstytucji.

Trybunał stwierdził ponadto, że ustawodawca, ograniczając definicję nadpłaty jedynie do kwoty podatku, pomijając w niej kwoty zarachowane przez organ podatkowy na poczet odsetek za zwłokę, uniemożliwił de facto podatnikowi realizację wierzytelności o zapłatę kwoty oprocentowania odsetek od rzekomych zaległości, pozbawiając ją ochrony prawnej. Do konstytucyjnej ochrony prawa majątkowego należy także ochrona możliwości realizacji tego prawa. Wobec tego Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 72 §1 pkt 1 w związku z art. 77 §1 i §2 pkt 1 ordynacji podatkowej jest niezgodny z art. 64 ust. 1 Konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny stwierdził także, że w rozważanym przypadku brak jest również uzasadnienia ograniczenia praw określonych w art. 64 ust. 1 oraz art. 77 ust. 1 konstytucji w postaci ochrony dobra, sytuującego się wśród praw i wartości wymienionych w art. 31 ust. 3 konstytucji, ze względu na które można byłoby je ograniczyć. Wobec braku wartości, dla której realizacji ustawodawca ograniczył prawo do wynagrodzenia szkody, jaka została wyrządzona przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej, oraz prawo do ochrony innego niż własność prawa majątkowego, Trybunał uznał, że analiza dalszych, wskazanych w art. 31 ust. 3 Konstytucji, warunków proporcjonalności pozbawiona jest w związku z tym wszelkiego znaczenia. W konsekwencji Trybunał orzekł, że zaskarżony przepis jest niezgodny z art. 77 ust. 1 i art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

W pozostałym zakresie Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie ze względu na zbędność wyrokowania. Trybunał uznał, że cel postępowania, jakim jest wyeliminowanie z porządku prawnego niekonstytucyjnej normy, został osiągnięty, w związku ze stwierdzeniem niekonstytucyjności zakwestionowanych przepisów z art. 77 ust. 1 i art. 64 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji.

Wyrok jest ostateczny, a jego sentencja podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 23 lipca 2010

FAKTURY MAILEM BĘDĄ DOPUSZCZALNE!

Ministerstwo Finansów przychyli się do możliwości przesyłania zwykłych faktur pocztą e-mail. Być może zmana stanowiska resortu finansów ma związek ze zmianą Dyrektywy unijnej dotyczącej VAT, która 13 lipca 2010 r. została znowelizowana, a która zrównuje faktury papierowe z elektronicznymi. Przepisy te będą musiały zostać zaimplementowane do polskiego porządku prawnego do końca 2012 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

CZY ZGDOA NACZELNIKA US JEST WARUNKIEM ODLICZENIA VAT?

W wyroku z dnia 13 grudnia 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, uznał, że podatnik, który utracił zwolnienie od podatku, przysługujące mu na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, może zmniejszyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia.

Warunkiem tego odliczenia jest sporządzenie spisu z natury zapasów towarów posiadanych w dniu utraty prawa do zwolnienia, przedłożenie w urzędzie skarbowym tego spisu najpóźniej 14. dnia od dnia utraty zwolnienia oraz zgoda naczelnika urzędu skarbowego. Warunki te muszą być spełnione jednocześnie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

LINIE TELEKOMUNIKACYJNE SĄ OPODATKOWANE

W wyroku z dnia 2 kwietnia 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie orzekl, że linie telekomunikacyjne jako sieci techniczne są budowlą i podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Okoliczność, że linie telekomunikacyjne nie zawsze muszą być umieszczone w kanalizacji, gdyż mogą także być umieszczone bezpośrednio w ziemi, nie oznacza że nie są budowlą i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, jest to bowiem sieć techniczna stanowiąca budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. W sytuacji występującej w sprawie budowlą są zarówno kable jak i kanały połączone w całość techniczno-użytkową.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 21 lipca 2010

AKCYZA W PRZYPADKU ZMAINY CENY TOWARU

Otrzymanie przez spółkę faktur korygujących nie wywołuje żadnych skutków w zakresie wysokości należnego podatku akcyzowego. W konsekwencji nie jest ona zobowiązana do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Ustawa o podatku akcyzowym, określając podstawę opodatkowania tym podatkiem nie odnosi się wprost do pojęcia obrotu będącego podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Nie przewiduje również zmniejszenia podstawy opodatkowania o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont. Zatem udzielone po sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną, rabaty, upusty i inne zmiany ceny nie będą miały wpływu na wysokość podstawy opodatkowania, a co za tym idzie wysokość kwoty podatku akcyzowego.

Na takim stanowisku stoi Dytrktor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

PRZEWALUTOWANIE KREDYTU

Tylko sytuacja spłaty pożyczki zaciągniętej w walucie obcej zrealizowana w walucie obcej skutkuje rozpoznaniem przychodów i kosztów podatkowych z tytułu podatkowych różnic kursowych.

Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość kredytu w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest wyższa od wartości tego kredytu w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni,

a ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość kredytu w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest niższa od wartości tego kredytu w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Zatem różnice kursowe, mające wpływ na podstawę opodatkowania, mogą powstać w dacie spłaty kredytu, w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki:

1) wartość kredytu powinna być wyrażona w walucie obcej,
2) spłata kredytu powinna być zrealizowana w walucie obcej,
3) powstaną różnice pomiędzy przeliczoną na złote wartością zobowiązania w dniu jego powstania oraz w dniu jego uregulowania.

Dla ich zaistnienia konieczny jest faktyczny transfer środków pieniężnych.

W przypadkach dotyczących przewalutowania kredytów (pożyczek), nie dochodzi do uregulowania zobowiązań. Po przewalutowaniu kredytu kredytobiorca nadal jest obowiązany go spłacić, a kredytodawca nadal może się domagać zwrotu tego kredytu.

Tak więc dokonanie przewalutowania kredytu nie ma wpływu na wygaśnięcie zobowiązania wynikającego z jego zaciągnięcia. W wyniku przewalutowania kwoty głównej kredytu z złotych na walutę obcą ulega zmianie wyrażona w księgach rachunkowych kwota kredytu do spłaty w walucie obcej, a powstałe z tego tytułu dodatnie lub ujemne różnice kursowe mają charakter wyłącznie rachunkowy - powodują zmianę wyrażonej w księgach rachunkowych kwoty kredytu do spłaty w walucie obcej.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

ZAKUP OKLUARÓW KOREKCYJNYCH

Jeżeli:
- badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego, co potwierdzi aktualne zaświadczenie lekarza medycyny pracy;
- a pracodawca w regulaminie pracy lub innym akcie wewnętrznym określił maksymalną kwotę refundacji;
- zakup udokumentowany jest fakturą, przy czym bez znaczenia jest, czy fakturę wystawiono na pracownika, czy na pracodawcę;
- pracownicy użytkują monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy;
- okulary, skoro zostały przewidziane do pracy przy obsłudze monitora ekranowego są zaopatrzone w specjalne powłoki antyrefleksyjne (okulary korygujące), przy czym mogą to być zarówno okulary, które jednocześnie korygują wadę wzroku, jak i okulary, które tej dodatkowej właściwości nie mają - w przypadku pracowników nie posiadających wady wzroku,

to uzyskany przez pracownika do określonej wysokości zrot kosztów zakupu okularów korygujących wzrok korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem nie ciążą na

Na pracodawcy nie ciąży obowiązek obliczenia, potrącenia i odprowadzenia z tego tytułu zaliczki.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

wtorek, 20 lipca 2010

POŚREDNICTWO W SPRZEDAŻY SAMOCHODÓW

Nie jest podatnikiem podatku akcyzowego podmiot świadczący usługi pośrednictwa przy nabyciu bądź sprzedaży samochodu osobowego, który nie dokonuje sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2009 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

DOTACJA Z FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA

Dotacja otrzymana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska nie stanowi dotacji otrzymanej z budżetu państwa (budżetu jednostek samorządu terytorialnego), co jest warunkiem koniecznym do zwolnienia jej z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Tym samym wydatki poniesione na zakup wyposażenia, sprzętów niebędących środkami trwałymi, wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w cytowanym przepisie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że zakupione składniki majątku nie stanowią środków trwałych.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 2 lipca 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

poniedziałek, 19 lipca 2010

WNT SAMOCHODU TYPU PICK-UP

Nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu typu pick-up, posiadającego świadectwo homologacji samochodu ciężarowego, przeznaczonego do transportu towarów.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 5 czerwca 2009 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

ZMIANA USTAWY O KONTROLI SKARBOWEJ

W dniu 1 sierpnia 2010 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustawy o kontroli skarbowej.
Rozszerza ona zakres kontorli o badanie zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych oraz zapobieganie i ujawnianie niektórych przestępstw popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

niedziela, 18 lipca 2010

SAMOCHÓD A PODATEK AKCYZOWY

Ustawa o podatku akcyzowym definiuje samochody osobowe jako pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Pozycja 8703 obejmuje także pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów.

Jednakże takie pojazdy są klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

Jeżeli samochody są traktowane w Polsce jako samochody ciężarowe (co musi potwierdzać świadectwo homologacji), a zatem są nieprzeznaczone zasadniczo do przewozu osób, nie dokonuje się sprawdzenia, o którym mowa wyżej co do kwalifikacji pickupa do kodu CN 8703 albo CN 8704.

Takie sprawdzenie możliwe jest dopiero wtedy, jeśli pickup przeznaczony jest zasadniczo do przewozu osób.

Jednakże świadectwo homologacji nie jest dokumentem rozstrzygającym o prawidłowej klasyfikacji kodu CN. Istotnym kryterium klasyfikacyjnym nierozerwalnie związanym z towarem jest zasadnicze przeznaczenie pojazdu, który określonym przypadku służyć będzie do transportu towarów.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2009 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

FAKTURA NA OBOJE MAŁŻONKÓW

Wystawienie faktury na oboje małżonków (bez względu na to kto jest określony jako nabywca, a kto jako współkontrahent) nie pozbawia możliwości odliczenia podatku wynikającego z wystawionej faktury.

Skoro wcześniej podatnik nie otrzymał faktury pierwotnej i nie dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z oryginału faktury, ma prawo pomniejszyć podatek należny na podstawie duplikatu tej faktury, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Duplikat faktury, jak i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, stanowiąc na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 2 lipca 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

sobota, 17 lipca 2010

SPRZEDAŻ CZĘŚCI SAMOCHODOWYCH A AKCYZA

Sprzedaż części samochodowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zakup na terenie Polski zdekompletowanych samochodów osobowych z przeznaczeniem na części sprowadzanych z krajów Unii Europejskiej nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W wykazie wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku Nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym nie wymieniono części samochodowych. Zatem obrót częściami samochodowymi na terytorium kraju nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Tak uważa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2009 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 16 lipca 2010

SAMOCHÓD BEZ ZAPŁACONEJ AKCYZY

Nabywca samochodu bez uprzednio zapłaconej akcyzy przejmuje obowiązek podatkowy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
2) nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3) pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a) wyprodukowanego na terytorium kraju,
b) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Ponadto, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju, następująca po pierwszej sprzedaży, jeżeli wcześniej akcyza nie została zapłacona w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Przypomina Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2009 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 15 lipca 2010

ODPŁATNE ZBYCIE PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH

Podatnik, który osiągnął w roku podatkowym przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, zobowiązany jest do złożenia w terminie do 30 kwietnia roku następnego zeznania na formularzu PIT-38, w którym winien wykazać kwotę uzyskanego przychodu, poniesionych kosztów jego uzyskania oraz osiągniętego dochodu (ewentualnie poniesionej straty).

Przy czym przeliczenia na złote kwoty uzyskanego przychodu należało przeliczyć się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Papierami wartościowymi są:

1) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

2) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w pkt 1, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Tak wynika z intrepretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 1 lipca 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 14 lipca 2010

PRYWATNY LAPTOP PRZEKAZNAY DO PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

W celu udokumentowania przekazania środka trwałego na potrzeby prowadzonej działalności podatnik obowiązany jest sporządzić odpowiedni dokument. Dokument ten powinien zawierać dane potwierdzające fakt dokonania takiej operacji i określać:

1) datę jej dokonania,
2) rodzaj środka trwałego będącego przedmiotem przekazania,
3) dane niezbędne do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i prawidłowego ustalenia odpisów amortyzacyjnych np. wartość początkową.

Dokumentem takim może być oświadczenie podatnika wraz z dokumentacją potwierdzającą prawidłowość wyceny.

Wyceny składnika majątku może dokonać podatnik, wycena ta musi jednak uwzględniać ceny rynkowe środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji oraz stan i stopień ich zużycia.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 8 lipca 2010

RYCZAŁT OD REKLAMY NA STRONIE WWW

Udostęponienie strony www na reklamę może podlegać opodatkowaniu 8,5% ryczałtem. Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 5 lipca 2010 r. Podobnie wczesniej orzekł WSA w Krakowie w wyroku z dnia 5 marca 2010 r.

Właściciele stron internetowych, którzy udostępniają je w celu zamieszcza na nich odpłatnej reklamy są wydzierżawiającymi. Wdełgu zaś opinii organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2010 r.), czynsz otrzymywany przez internautów jest przychodem z innych źródeł lub z działalności świadczonej osobiście, a więc dzierżawca jest w tym wypadku płatnikiem i powinien odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

EGZAMIN PISEMNY NA DORADCĘ PODATKOWEGO W 2010

W dniu dzisiejszym opublikowano nowelizację z dnia 10 czerwca 2010 r. ustawy o doradztwie podatkowym (Dz.U. nr 122, poz. 826). Zapisy ustawy zaczną obowiązywać 7 sierpnia 2010 r.

Dzięki niej zmieni się korzystnie status doradcy podatkowego (mi.in. możliwość reklamy, występowania w imieniu klientów w sądzie w sprawach egzekucji administracyjnej i w sprawach celnych).

Dzięki nowelizacji zostanie wyłoniona nowa Komisja Egzaminacyjna ds. Doradztwa Podatkowego. Nowa Komisja ustali pierwsze terminy na egzamin pisemny na doradcę podatkowego jeszcze w tym roku.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

środa, 7 lipca 2010

ZAŚWIADCZENIA O WYGRANEJ

Od dnia 1 lipca 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie jest właściwym do wydawania druków zaświadczeń o uzyskanej wygranej (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2010 r. w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu celnego właściwego do wydawania druków zaświadczeń o uzyskanej wygranej, Dz.U. nr 113, poz. 750).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

EWIDENCJA ZAŚWIADCZEŃ O WYGRANEJ

Od dnia 1 lipca 2010 r. podmioty urządzające gry hazardowe maja obowiązek prowadzić ewidencję zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz prowadzenia ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych. Tak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych (Dz.U. nr 113, poz. 751).

Ewidencja zaświadczeń jest prowadzona w formie książkowej. Karty ewidencji powinny być kolejno ponumerowane, przeszyte oraz ostemplowane na każdej stronie pieczęcią podmiotu.

Zaświadczenie sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał zaświadczenia otrzymuje uczestnik gry hazardowej, a odpis przechowuje podmiot urządzający grę hazardową wystawiający zaświadczenie. Zaświadczenie nie może zawierać skreśleń ani poprawek.

W ewidencji zaświadczeń podmiot urzadzający gry hazardowe musi wpisać następujące informacje:

1) liczby porządkowej wpisu do ewidencji zaświadczeń;
2) serii i numeru druku zaświadczenia;
3) daty wystawienia lub anulowania zaświadczenia;
4) imienia i nazwiska uczestnika gry hazardowej;
5) numeru PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL - adresu zamieszkania i obywatelstwa uczestnika gry hazardowej;
6) rodzaju gry hazardowej;
7) wartości wypłaconej (wydanej) wygranej;
8) imienia i nazwiska osoby upoważnionej do dokonania wpisu do ewidencji.

Każdy wpis do ewidencji zaświadczeń powinien zostać opatrzony podpisem osoby upoważnionej do dokonania wpisu do ewidencji.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

poniedziałek, 5 lipca 2010

BĘDZIE NOWA ULGA PODATKOWA!

Sejm zajmie się nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczacą nowych preferencji dla dobrowolnie oszczędzających na emerytury.

Planowana ustawa umożliwi wszystkim małżeństwom rozliczającym się wspólnie, a więc małżeństwom, w których przez cały rok podatkowy istniała wspólność majątkowa, praktyczną możliwość odliczenia od dochodów kwoty składek na dobrowolne ubezpieczenie emerytalno-rentowe także w sytuacji, gdy jeden z tych małżonków nie uzyskuje żadnego dochodu – co obecnie jest niemożliwe.

Prawo do odliczenia kwoty zapłaconych składek na dobrowolne ubezpieczenie emerytalno-rentowe jednego z małżonków będzie bowiem miał ten z małżonków, który uzyskuje dochód podlegający opodatkowaniu.

Ustawa mogłaby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i miałaby zastosowanie do rozliczeń podatkowych za 2010 r.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

WIĘCEJ SWOBODY DLA ROLNIKÓW

Rolnicy będą mogli prowadzić nieopodatkowaną i odformalizowaną produkcję i sprzedaż przetworzonych produktów rolnych (np. pieczywo, wędliny, dżemy, kompoty, sery) w niewielkim zakresie.

Obecnie rolnicy mogą wytwarzać a następnie sprzedawać, bez konieczności rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych, jedynie nieprzetworzone produkty roślinne i zwierzęce.

Zmianie ulegnie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej - produkcja i sprzedaż przetworzonej przez rolników żywności będzie wyłączona z zakresu pojęcia działalności gospodarczej. Obecnie tych przepisów nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.

Działalność wytwórcza w rolnictwie nie zawiera w sobie przetwórstwa.
Aby działalność przetwórcza w rolnictwie nie stanowiła działalności gospodarczej, po pierwsze, oferta sprzedaży przetworzonych produktów musi być kierowana do konsumentów. Konsument to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Kolejnym warunkiem jest przetwarzanie osobiste lub przez domowników rolnika, a więc z wyłączeniem podwykonawców i pracowników, i w sposób inny niż przemysłowy – czyli z wyłączeniem linii produkcyjnych i technologii charakterystycznych dla produkcji na dużą skalę. Produkcja ma być dokonywana z własnych surowców, aby wykluczyć podmioty skoncentrowane na przetwórstwie a nie na produkcji roślinnej i zwierzęcej. Ostatnią przesłanką jest uboczny charakter działalności.

Wszystkie wymienione wyżej warunki mają zagwarantować, że ta działalność będzie miała bardzo ograniczony charakter i nie będzie miała wpływu na rynek handlu żywnością.

Aby wyłączyć omawianą działalność z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, planowana nowelizacja rozszerza katalog zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ zwolnienie będzie adresowane do podatników dokonujących sprzedaży w niewielkich rozmiarach, będzie limitowane kwotą 5.000 zł przychodu rocznie. Nadwyżka ponad tę kwotę będzie opodatkowana jako przychód z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1a).

Nadwyżka nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej – tym samym podatnik nie będzie zobowiązany chociażby do odprowadzania zaliczek na podatek, czy też do prowadzenia odpowiednich ksiąg podatkowych.
Z uwagi na wprowadzenie limitu, zwolnienie będzie warunkowane prowadzeniem ewidencji sprzedaży, w której wykazywana będzie wielkość przychodu.

W celu maksymalnego uproszczenia ewidencji przychód będzie rejestrowany raz dziennie w łącznej kwocie.
Dodatkowym warunkiem zwolnienia będzie sprzedaż przetworzonych produktów w miejscu przetworzenia lub na targowiskach.

Zwolnienie nie będzie miało zastosowania do produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, czyli np. napojów alkoholowych oraz do przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach działów specjalnych produkcji rolnej.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

sobota, 3 lipca 2010

PAWILON PRZENOŚNY

Przenośny pawilon handlowy nie jest trwale związany z gruntem. Wynika to już wprost z jego nazwy akcentującej tymczasowy, nietrwały charakter związania z podłożem i mobilność przedmiotowego pawilonu.

Ów brak związania przedmiotowego pawilonu z gruntem oznacza w konsekwencji, że nie może być on uznany za budowlę w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w związku z art. 3 pkt 3 Prawo budowlane, wobec czego postępowanie w sprawie zainicjowanej informacją dotyczącą podatku od nieruchomości jest bezprzedmiotowe.

Niezależnie od tego, czy dany obiekt będzie uznany za tymczasowy z uwagi na jego czasowe przeznaczenie, aby być przedmiotem podatku od nieruchomości musi spełniać warunki budowli. Jak wyżej wskazano przesłanką niezbędną uznania obiektu za budowlę jest jego trwałe związanie z gruntem. Skoro zaś związania tego w przypadku przenośnego pawilonu handlowego nie ma, to pawilon ten nie może być uznany za budowlę, a w konsekwencji za przedmiot podatku od nieruchomości (wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 marca 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

piątek, 2 lipca 2010

OPŁATY ZA NIELEGALNY POBÓR ENERGII ELEKTRYCZNEJ

Opłata za nielegalny pobór energii nie jest wynikiem dobrowolnego tolerowania przez dostawcę czynów niedozwolonych w zakresie kradzieży, manipulacji przy urządzeniach pomiarowych, czy też samowolnego podpięcia się do sieci, a i sam odbiorca nie dokonuje powyższych działań w celu ponoszenia później kosztu opłaty za nielegalny pobór.

Opłata za nielegalny pobór energii nie legalizuje też wcześniejszych naruszeń prawa (pomimo zapłaty opłaty, sam czyn przestępny nadal podlegać będzie ściganiu), stanowi jedynie ryczałtową rekompensatę za pobraną energię, uszkodzenia sieci i urządzeń pomiarowych itp.

Wielokrotność stawek taryfowych jaka pobierana jest przy dochodzeniu opłaty za nielegalny pobór energii zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf świadczy o tym, że celem opłaty nie jest tylko prosty zwrot należności za dostarczoną energię elektryczną, ale przede wszystkim ryczałtową rekompensatę za wszystkie poniesione szkody w związku z nielegalnym poborem. Opłata ta poprzez swoją wysokość pełni też rolę odstraszającą (analogicznie jak sankcja karna), mającą na celu, poprzez swą dolegliwość i łatwiejszy sposób egzekucji (w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji), odstraszyć od popełniania tego typu czynów.

Kradzież towarów czyni podmiot, który się jej dopuszcza, jedynie ich dzierżycielem. Jej skutkiem nie jest uzyskanie przez sprawcę uprawnienia do rozporządzania towarami jak właściciel. Kradzież nie może być uznana za zdarzenie powodujące przeniesienie praw pomiędzy poszkodowanym a sprawcą.

Jednocześnie zasada neutralności podatkowej nie oznacza obowiązku uznania kradzieży towarów za dostawę tych towarów i nie stanowi również przeszkody dla oceny, według której kradzież jako taka nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Reasumując, pobierane przez spółkę opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej nie są czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
(interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

RENTA PLANISTYCZNA A KOSZTY ZBYCIA NIERUCHOMOŚCI

Minister Finansów (pismo z dnia 20 stycznia 2010 r.) wskazał, że skoro podatniczka nabyła nieruchomość w 2007 r., zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Źródłem przychodu jest odpłatne zbycie:
a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Od dochodu z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości i praw podatek wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Ustawa nie definiuje kosztów odpłatnego zbycia, należy zatem stosować wykładnię językową tego pojęcia. W związku z tym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości i wskazanych praw majątkowych uznaje się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku, np. wydatki poniesione na uregulowanie opłaty notarialnej. Są to więc koszty zawarcia samej umowy, będące warunkiem niezbędnym zbycia takiej nieruchomości.

Opłata z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu miejscowego, tzw. opłata planistyczna, określona jest w przepisach ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

Jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości.

Z powyższego zdaniem Ministra Finansów wynika, iż należność z tytułu opłaty planistycznej, może powstać wyłącznie po dacie uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia. Na dzień uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, opłata planistyczna nie jest jeszcze należna, ani wymagalna.

Zatem odpłatne zbycie nieruchomości nie daje automatycznie podstaw do poboru opłaty planistycznej. U jej podstaw leży wzrost wartości nieruchomości położonej na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w związku z jego uchwaleniem lub zmianą ustaleń zawartych w tym planie. Zatem uiszczenie opłaty planistycznej nie jest warunkiem do zawarcia transakcji odpłatnego zbycia nieruchomości.

Uzyskanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości następuje w dacie zawarcia umowy. W tej samej dacie powstaje też obowiązek podatkowy. Na ten moment określa się wysokość przychodu, jak też kosztów odpłatnego zbycia. Nie można zatem uznać, iż opłata planistyczna stanowi koszt odpłatnego zbycia nieruchomości.

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

NIETERMINOWE PRZEKAZANIE SKŁADEK DO OFE

W okresie od dnia 1 lipca 2010 r. do dnia 30 września 2010 r. wysokość odsetek należnych z tytułu nieprzekazania w terminie składek do otwartego funduszu emerytalnego wynosi 3,76% (Komunikat Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 24 czerwca 2010 r., M.P. nr 46, poz. 647).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

czwartek, 1 lipca 2010

ULGA NA NOWE TECHNOLOGIE

Nowe technologie to wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat.

Okres ten, czyli swoisty wyznacznik nowości, a także przydatność "produkcyjną" technologii potwierdzać musi opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

Takimi jednostkami są prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe m.in. podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych lub wyższych szkół zawodowych w rozumieniu statutu tych szkół wyższych lub Polskiej Akademii Nauk.

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Przy czym dopuszczalne jest odliczenie tylko tej części wydatków, która została zapłacona w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym po tym roku.

Zatem podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie licencji, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 stycznia 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

ZADATEK A VAT

O ile strony umowy nie postanowią inaczej, dany zadatek ma charakter zabezpieczający wykonanie umowy, jak i odszkodowawczy, w przypadku jej niewykonania. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia strony, która go dała.

Każda przedpłata, zaliczka czy też rata wpłacana na poczet ceny przyszłego świadczenia i otrzymana przez podmiot, który ma dostarczyć towar, powododuje powstanie obowiązku podatkowego w VAT w stosunku do tej płatności (Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrok z dnia 12 lutego 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com

SPRZEDAŻ SAMOCHODU OSOBOWEGO A KASA FISKALNA

Czynny podatnik VAT we wrześniu 2009 r. sprzedał własny środek trwały, tj. samochód osobowy, który był towarem używanym, za cenę przekraczającą 40.000 zł na rzecz osoby fizycznej (nieprowadzącej działalności gospodarczej) do jej majątku prywatnego, na podstawie faktury VAT.

Podatnik miał wątpliwości, czy z uwagi na fakt sprzedaży samochodu osobowego na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej będzie musiał zainstalować kasę rejestrującą.

W stanie prawnym do 31 grudnia 2009 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510). na jego podstawie zwolnieni byli z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej.

Zwolnienie to traciło moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł w wypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych.
Zatem obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tych podatników, którzy dokonują sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, a obrót osiągnięty z tej działalności przekroczył u podatnika 40.000 zł.

Odnośnie więc do wspomnianego podatnika zwolnienie z obowiązku rozpoczęcia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pośrednictwem kasy rejestrującej, utraciło moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekroczył kwotę 40.000 zł obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz ww. osób, zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2009 r. na dzień przekroczenia tej kwoty, tj. na dzień 1 grudnia 2009 r.

O ile podatnik ten nie zamierza dokonywać sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, to przedmiotowa sprzedaż nie spowoduje obowiązku instalacji kasy rejestrującej, bowiem rozpoczęcie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących powinno nastąpić dopiero z chwilą dokonania ewentualnej kolejnej sprzedaży w 2009 r. lub z chwilą dokonania ewentualnej pierwszej sprzedaży w 2010 r. na rzecz osób fizycznych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 marca 2010 r.).

Więcej szczegółowych informacji na ten temat otrzymasz pisząc do mnie: porachunki.podatkowe@gmail.com