Porachunki Podatkowe

Porachunki Podatkowe

Podatki wpływają na Twoje życie!

W pewnym momencie stajesz się podatnikiem. Czy tego chcesz czy nie. Możesz kontrolować ten wpływ, aby nie był szkodliwy!



czwartek, 29 grudnia 2011

STAWKI AKCYZY 2012

Od dnia 1 stycznia 2012 r. zmieniają się stawki akcyzy. Sprawdź co się zmieni.

Przepis art. 11 ustawy z dnia 22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej wprowadza zmiany dotyczące stawek akcyzy, które będą obowiązywać od dnia 2 stycznia 2012 r. do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011 r. nr 108, poz. 626, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany dotyczące stawek akcyzy:

- paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 – 1.446 zł/1.000 litrów;
- olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1.196 zł/1.000 litrów;
- biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1.196 zł/1.000 litrów;

Stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą:

- na papierosy, z zastrzeżeniem ust. 10 – 170,97 zł za każde 1.000 sztuk i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;
- na tytoń do palenia (z zastrzeżeniem poniżej) – 115,86 zł za każdy kilogram i 31,41% maksymalnej ceny detalicznej;
- na cygara i cygaretki – 254,20 zł za każde 1.000 sztuk.

Na papierosy lub tytoń do palenia nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną detaliczną stawki akcyzy wynoszą:

- na papierosy – 312 zł za każde 1.000 sztuk;
- na tytoń do palenia – 208 zł za każdy kilogram.

Podstawą opodatkowania wyrobów węglowych jest ich wartość energetyczna wyrażona w gigadżulach (skrót GJ), która wynosi:

- 23,8 GJ/1.000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
- 8,6 GJ/1.000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
- 27,5 GJ/1.000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

W związku z tak określoną podstawą opodatkowania stawka podatku akcyzowego dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych od 2012 r., objętych pozycjami CN 2701, CN 2702 oraz CN 2704 00, wynosi 1,28 zł/1 GJ.

środa, 21 grudnia 2011

SPECJALISTYCZNE USŁUGI BUDOWLANE. CZY NA RYCZAŁCIE?

Sprawdź, czy roboty budowlane, w tym wynajmu dźwigu z operatorem (specjalistyczne roboty budowlane) można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jeśli tak, to jaką stawką?

Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, rozumie się działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów z innych źródeł (wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do tej ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy stanowi "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz.U. nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

poniedziałek, 19 grudnia 2011

MEDYCYNA ALTERNATYWNA. STAWKA VAT

Akupunktura, terapie antynikotynowe, biorezonans, radiestezja, refleksoterapia. Usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia pod pewnymi warunkami korzystają ze zwolnienia w podatku VAT.

Zwolnione od podatku VAT są następujące usługi związane z ochroną zdrowia (art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a):

1. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze;

2. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza;

3. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

- lekarza i lekarza dentysty,
- pielęgniarki i położnej,
medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. nr 112, poz. 654, nr 149, poz. 887 i nr 174, poz. 1039),
- psychologa;

4. świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Zgodnie z art. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, osoba wykonująca zawód medyczny to osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

czwartek, 15 grudnia 2011

STAWKA VAT NA ROBOTY MALARSKIE 2011

Stawka 8% VAT ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, bez względu na symbol PKWiU, pod jakim usługi zostały sklasyfikowane.

Budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym to obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity stawkę 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Stawkę 8% VAT stosuje się również do robót konserwacyjnych, bez względu na symbol PKWiU, pod jakim zostały sklasyfikowane, gdy dotyczą:

- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
- lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
- budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1264.

Roboty konserwacyjne to roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Na podstawie powyższego należy powiedzieć, że stawkę obniżoną można stosować również do prac malarskich (PKWiU 43.34.1 Roboty malarskie), a także wymiany okien i drzwi.

Zastosowanie 8% stawki VAT nie jest możliwe natomiast w przypadku wszelkich robót remontowo-budowlanych, które są wykonywane, np. przy ogrodzeniach posesji, czy to budynków jednorodzinnych, czy też wielorodzinnych, choćby i spełniały one wyżej wymienione warunki powierzchni użytkowej.

Nie będzie to możliwe z tego względu, że ogrodzenia stanowią odrębny od budynków obiekt, określany w przypisach ustawy Prawo budowlane, jako urządzenia budowlane. Z tego względu zastosowanie będzie miała tu 23% stawka VAT.

środa, 14 grudnia 2011

JAK UNIKNĄĆ 20% STAWKI PCC?

Najczęściej to czynności organu zmierzające do wyjaśnienia określonych źródeł finansowania "przymuszają" podatnika do ujawnienia określonych okoliczności sprawy, np. zawarcia umowy pożyczki.

Na mocy art. 7 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 20%, jeżeli przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej w toku czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego podatnik powołuje się na fakt zawarcia umowy pożyczki, depozytu nieprawidłowego lub ustanowienia użytkowania nieprawidłowego albo ich zmiany, a należny podatek od tych czynności nie został zapłacony.

Z literalnego brzmienia art. 7 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy należy wskazać, że przepis ten wprowadza dwie przesłanki warunkujące wyjątkowe zastosowanie stawki sankcyjnej:

- powołanie się podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej w toku czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego na zawarcie umowy pożyczki oraz
- brak zapłaty należnego podatku.

Kumulatywne spełnienie tych przesłanek skutkuje opodatkowaniem 20% stawką podatkową.

Niewątpliwie to unormowanie zostało wprowadzone jako reakcja na praktykę powoływania się w trakcie postępowań podatkowych, np. dotyczących nieujawnionych źródeł przychodów na zawarte umowy pożyczki, celem uprawdopodobnienia posiadania środków finansowych, z których mogły być sfinansowane poczynione wydatki. Jednakże z treści tego przepisu nie wynika aby przepis dotyczył jedynie wspomnianych wyżej postępowań w przedmiocie nieujawnionych źródeł.

Należy zwrócić uwagę, że powołany przepis mówi o powołaniu się na taką umowę w toku czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego. Wskazuje zatem na charakter postępowania a nie jego zakres przedmiotowy. Niewątpliwie mowa tutaj o innym postępowaniu aniżeli postępowanie w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponadto nie można zapominać, że przepis ten dotyczy specyficznej sytuacji, gdy wobec podatnika toczy się określona procedura.

wtorek, 13 grudnia 2011

SAMOCHÓD OSOBOWY SPROWADZONY DO POLSKI

Jeżeli sprowadzasz samochód z Unii Europejskiej mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem samochodu osobowego. W wypadku dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego (kod CN 8703) podatnik powinien:

- dostarczyć do siedziby urzędu celnego, właściwego dla miejsca zamieszkania nabywcy, samochód będący przedmiotem nabycia lub dokument określający jego numery identyfikacyjne, markę, typ, rocznik, wystawiony przez upoważnionego diagnostę,
- złożyć deklarację uproszczoną na dokumencie AKC-U,

Do deklaracji należy dołączyć:

- dokument transakcyjny (faktura, umowa sprzedaży),
- dokumenty rejestracyjne pojazdu z kraju pochodzenia,
- dowód opłaty skarbowej na kwotę 17 zł,
- inne dokumenty związane z nabyciem pojazdu będące w posiadaniu podatnika.

Po dokonaniu zapłaty podatku akcyzowego na konto Izby Celnej (tytułem: podatek akcyzowy od samochodu, nr. nadwozia...), organ celny wydaje na wniosek podatnika zaświadczenie o dokonanej wpłacie jako dokument potwierdzający zapłatę akcyzy od samochodu osobowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Deklarację należy złożyć w ciągu 14 dni od daty powstania zobowiązania podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, tj. daty wprowadzenia towaru na terytorium Polski.

Stawki podatku akcyzowego wynoszą:

- dla pojemności silnika do 2.000 cm3 - 3,1 %
- dla pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 - 18,6 %

Samochody ciężarowe taryfikowane do kodów CN 8704 nie są obciążone akcyzą.

Jeżeli sprowadzasz samochód spoza Unii Europejskiej mamy do czynienia z importem samochodu osobowego.
W przypadku dokonania importu samochodu przeznaczonego do przewozu osób spoza terytorium Wspólnoty importer powinien:

- przedstawić towar będący przedmiotem importu w urzędzie celnym wjazdu na obszar celny Wspólnoty,
- złożyć wypełnione zgłoszenie celne SAD (sugerujemy skorzystać z pomocy agencji celnej z uwagi na duży stopień trudności przy wypełnianiu zgłoszenia ) lub wystąpić o przekazanie sprawy - procedura tranzytu - do innych urzędów celnych na terenie Wspólnoty.

Do zgłoszenia celnego SAD należy dołączyć:

- dokument transakcyjny (faktura, umowa sprzedaży),
- dokumenty pojazdu z kraju pochodzenia (np. Certificate of Title w przypadku importu z USA),
- inne dokumenty związane z nabyciem pojazdu będące w posiadaniu importer,
- w przypadku transportu morskiego - dokumenty z nim związane (konosament celny).

Podstawa naliczania cła: wartość transakcji powiększona o dodatkowe koszty transportu pojazdu i ewentualnego ubezpieczenia do granic zewnętrznych Unii Europejskiej (urząd celny wjazdu). Podstawa naliczania podatku akcyzowego: wartość celna powiększona o należne cło. Podstawa naliczania podatku VAT: wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Stawki należności celnych:

- 10% (zgodnie z unijną taryfą eksportową TARIC, dot. m.in. USA i Kanady),
- 0% (w przypadku krajów członkowskich porozumienia EFTA, np. Norwegia, Szwajcaria)

Stawki podatku akcyzowego wynoszą:

dla pojemności silnika do 2.000 cm3 - 3,1 %
dla pojemności silnika powyżej 2.000 cm3 - 18,6 %.

Stawka podatku VAT - 23%.

czwartek, 8 grudnia 2011

ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI PRZEZ PODATNIKA VAT UE

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, podatnicy VAT czynni co do zasady nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Tak wynika z art. 99 ust. 7a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054). Od dnia 1 kwietnia 2011 r. powyższe również dotyczy podatników zarejestrowanych jako podatników VAT UE, jeżeli nie dokonali oni transakcji wewnątrzwspólnotowych za ten okres.

Do podatników VAT UE, którzy dokonali takiego zawieszenia działalności w trybie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie ma zastosowania przepis art. 97 ust. 15 ustawy o VAT dotyczący wykreślenia ich z rejestru podatników VAT UE.

Przepis ten dotyczy bowiem tylko takich przypadków, w których podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE nie zawiesił działalności. Natomiast podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, którzy powiadomili zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i którzy nie dokonują transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie są obowiązani do składania deklaracji dla podatku VAT, tym samym nie są w ogóle objęci zakresem art. 97 ust. 15 ustawy o VAT.

wtorek, 6 grudnia 2011

LIMIT IKE WOLNY OD PODATKU

Wypłata z IKE, to taka forma wypłaty, w której wypłacany kapitał nie podlega opodatkowaniu podatkiem od dochodów kapitałowych. Wypłata z IKE ma miejsce po spełnieniu warunków określonych ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz.U. z 2004 r. nr 116, poz. 1205).

Wypłata z IKE ma miejsce, gdy właściciel IKE: osiągnął wiek 60 lat lub osiągnął 55 lat i nabył uprawnienia emerytalne , składki na IKE opłacał przez okres dowolnych 5 lat lub ponad połowę wartości wpłat , zgromadzonych na IKE, wpłacił nie później niż na 5 lat przed terminem złożenia wniosku o dokonanie wypłaty. Dla osób urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 r. minimalny okres oszczędzania na IKE może być krótszy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 i 58a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są:

- dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, uzyskane w związku z:

a) gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,
b) wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,
c) wypłatą transferową
- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość;

-
wypłaty transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych.

Zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach określa ustawa o IKE.

Indywidualne Konto Emerytalne daje stały dostęp do środków, jak również możliwość zaprzestania wpłat na dowolny okres. Decyzja o wpłacie środków na IKE należy wyłącznie do uczestnika, nie ma potrzeby zgłaszania, że wpłaty zostają zawieszone. W dowolnym momencie można ponownie rozpocząć inwestowanie na emeryturę.

Wypłata transferowa to wycofanie środków z IKE w jednej instytucji i przekazanie ich do innej instytucji w celu kontynuacji prowadzenia IKE. Aby dokonać wypłaty transferowej trzeba najpierw złożyć zlecenie otwarcia IKE w instytucji, w której zamierzamy kontynuować oszczędzanie oraz zaznaczyć, że pierwsza wpłata na nowo otwarte IKE pochodzić będzie z wypłaty transferowej.

Zwrot z IKE to wycofanie środków z IKE przed spełnieniem warunków uprawniających do dokonania wypłaty (określonych w ustawie o IKE). Zwrot z IKE może dotyczyć zarówno całości, jak i części środków zgromadzonych na IKE. W przypadku zwrotu, przed wypłaceniem całości lub części środków zgromadzonych na IKE, potrącany jest podatek od zysków kapitałowych.

W przypadku śmierci uczestnika przed osiągnięciem wieku umożliwiającego wypłatę z IKE środki zgromadzone na IKE otrzymują osoby uprawnione lub spadkobiercy. W takiej sytuacji środki wypłacane z IKE nie są opodatkowane podatkiem od dochodów kapitałowych ani podatkiem od spadków i darowizn.

Wycofanie środków z IKE może nastąpić w dowolnym momencie oszczędzania. W przypadku, gdy nie spełniamy warunków określonych w ustawie o IKE, zlecenie wypłaty z IKE jest traktowane jako wniosek o zwrot z IKE i wówczas, przed wypłatą zgromadzonych na IKE środków, zostanie naliczony i odprowadzony na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatek od zysków kapitałowych.

piątek, 2 grudnia 2011

PREZENTY WOLNE OD PODATKU

Prezenty dla kontrahentów, związane z promocją i reklamą są do określonej kwoty zwolnione z podatku. Promocja i reklama ma na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców towarów lub usług.

Zatem nieodpłatnie przekazanie kontrahentom prezenty (długopisy, kalendarze, pióra, świąteczne gadżety, ozdobne kosze zawierające kawę i słodycze) opatrzone logo firmy, bądź też zapakowane w opakowanie opatrzone logo firmy korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wręczanie prezentów o niskiej wartości, oznaczonych logo firmy ma na celu jej popularyzację poprzez rozpowszechnianie wiedzy o jej istnieniu oraz budowanie pozytywnych skojarzeń. Takie działanie należy zatem zaliczyć do promocji i reklamy firmy. Zatem na przedsiębiorcy w tym wypadku nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy, poszczególnym obdarowanym.

Wolna od podatku jest, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwolnienie, o którym mowa ma zastosowanie w przypadku otrzymania od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia w związku z jego promocją lub reklamą. Zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne takie jak: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Aby przekazane świadczenie było wolne od podatku musi spełniać następujące warunki:

- musi nastąpić w związku z promocją lub reklama świadczeniodawcy,
- jednorazowo nie może być wyższe niż 200 zł,
- nie może być przekazane pracownikowi lub osobie, która pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.