Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, mają obowiązek prowadzić ewidencję przychodów. Ewidencję przychodów prowadzi się odrębnie za każdy rok podatkowy. Sprawdź kto, kiedy i w jaki sposób musi prowadzić ewidencję przychodów.
Większość podatników, która wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu musi prowadzić ewidencję przychodów. W szczególności, ewidencję przychodów muszą prowadzić podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaniu ryczałtem.
Obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy podatników osiągających przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), jeżeli ich wysokość wynika z umowy zawartej w formie pisemnej.
Obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów (oraz pozostałych obowiązujących ewidencji) powstaje od dnia, od którego ma zastosowanie opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi o dzień, w którym podatnik:
- dokonał wyboru opodatkowania w tej formie,
- początek roku podatkowego, albo
- dzień osiągnięcia pierwszego przychodu w przypadku rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.
Ww. podatnicy muszą również prowadzić:
- ewidencję wyposażenia,
- wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów (faktury VAT, rachunki, paragony fiskalne, dokumenty celne, noty korygujące, dowody wewnętrzne, itp.).
Ewidencje te należy przechowywać, co najmniej do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (ryczałtu).
Walka z cyberzagrożeniami
2 dni temu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz