Wypłata kontrahentowi premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania. Sąd wskazał też, że nie ma w ustawie o VAT przepisu, na podstawie którego można byłoby karać za brak korekty faktury po udzieleniu premii.
Zagadnienie to przez wiele lat budziło poważne wątpliwości, zarówno sądy jak i organy podatkowe prezentowały wszystkie możliwe rozwiązania w swoich rozstrzygnięciach. Ministerstwo Finansów dwukrotnie zmieniało stanowisko w tej sprawie, najpierw uznając, że premia pieniężna jest wynagrodzeniem za usługę i należy ją udokumentować fakturą VAT.
W końcu przyjęto rozsądną kwalifikację tego zdarzenia uznając, że ani w polskich, ani w unijnych przepisach nie ma definicji rabatu.
Rabat w swoim znaczeniu gospodarczym nie różni się niczym od premii pieniężnej, skoro jego celem jest zmotywowanie kontrahenta do dalszego robienia interesów z podatnikiem udzielającym premii. Ponadto premia nie jest niczym innym, jak zwrotem części wcześniej zapłaconego wynagrodzenia i bezspornie da się powiązać z dokonanymi dostawami towarów.
Zatem jeśli podatnik zechce nagrodzić kontrahenta premią pieniężną za określony wolumen zakupów lub terminowe regulowanie zapłaty za nabyty towar będzie musiał w ewidencji księgowej powiązać określone dostawy z przyznanymi premiami pieniężnymi.
Premie i rabaty z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności będą musiały być bowiem dokumentowane odpowiednimi korektami.
Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjne w składzie siedmiu sędziów w dniu 25 czerwca 2012 r. w uchwale (I FPS 2/12), w której odniósł się do sposobu rozliczania na gruncie VAT premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonej wielkości sprzedaży lub terminowości regulowania należności.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz